nieuws

Afbouwers kiezen voor gebruik A-merk boven exclusief label

bouwbreed Premium

Partijen actief in de afbouwsector geven de voorkeur aan het gebruik van een A-merk ten opzichte van een exclusief merk. A-merken worden ook regelmatig door opdrachtgevers voorgeschreven.

Met name de montagebedrijven hebben vaak te maken met voorgeschreven A-merken. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder ruim 150 bedrijven uit de afbouwbouwsector. Van de ondervraagde partijen in de afbouwsector (klusbedrijven, tegelzetters, montagebedrijven, stukadoors, aannemers en schilders) geeft gemiddeld 80 procent hun voorkeur aan een vertrouwd A-merk ten opzichte van een exclusief merk.
Regelmatig worden A-merken ook voorgeschreven door de opdrachtgevers. Van de afbouwbedrijven geeft 36 procent aan dat dit zeer vaak voorkomt. Met name onder montagebedrijven is dit zeer vaak het geval. Bij bijna zes op de tien bedrijven komt dit zeer geregeld voor.

Tegelzetters

Bij tegelzetters schrijft 40 procent van de opdrachtgevers zeer vaak het merk voor en 10 procent soms. Bij 23 procent van de werken bepaalt de tegelzetter zelf welk merk wordt gebruikt. Bij schilders liggen de percentages vergelijkbaar. Klusbedrijven bepalen vaker zelf het merk, in 26 procent van de opdrachten. Slechts een op de vier klanten eist wel een voorgeschreven A-merk. Dit hoge percentage valt te verklaren uit het hoge aandeel zzp-bedrijven. De zelfstandigen werken veel in opdracht van particulieren en die schrijven minder vaak specifieke merken voor dan een professionele opdrachtgever die meer thuis is in de materie.
Partijen uit de afbouwsector is ook gevraagd of zij vinden dat de fabrikanten hen voldoende ondersteunen in hun werkzaamheden. Hieruit blijkt dat 79 procent vindt dat men voldoende wordt ondersteund door de fabrikanten van de producten die zij gebruiken.
Toch vindt nog 16 procent van de bedrijven dat zij niet voldoende ondersteund worden. Dit duidt erop dat het voor bepaalde fabrikanten zeker nuttig is om de specifieke behoefte van zijn klanten te onderzoeken. Wanneer men beter weet wat de afnemer verwacht en verlangt, kan men zijn klanten immers beter bedienen wat weer leidt tot een hogere loyaliteit binnen de huidige klantenkring. In het algemeen gaven de afbouwbedrijven aan beter geadviseerd te willen worden door de verkoopkanalen en wenst men uitgebreidere productinformatie te ontvangen van de fabrikanten.

Reageer op dit artikel