nieuws

Gemeenten achterop in acties geluidsoverlast

bouwbreed Premium

Slechts een op de vijf gemeenten met een wettelijke plicht op te treden tegen verkeerskabaal heeft tijdig een actieplan gemaakt. Dat constateert DHV in een onderzoek voor het ministerie van VROM.

Slechts een op de vijf gemeenten met een wettelijke plicht op te treden tegen verkeerskabaal heeft tijdig een actieplan gemaakt. Dat constateert DHV in een onderzoek voor het ministerie van VROM.
Gemeenten hebben volgens Paul de Vos van ingenieursbureau DHV moeite in te grijpen tegen geluidsoverlast. Toch zijn grote effecten te bereiken door fietsgebruik te bevorderen, openbaar vervoer te stimuleren en autoluwe zones in te voeren. Het beperken van het autolawaai zelf is een kwestie van Europese regelgeving.
Overdag zijn bijna een kwart miljoen Nederlanders ernstig gehinderd door het lawaai van het wegverkeer. Het meeste kabaal wordt ontwikkeld op gemeentelijke wegen: 92 procent. Het verkeer op de wegen van Rijk en provincie dragen voor 6 en 2 procent bij aan de overlast. Van de 63 gemeenten die actie moeten ondernemen tegen de geluidsoverlast hebben nog maar dertien een actieplan. De Vos: “Als je de actieplannen naast elkaar legt dan blijkt dat door het aanpakken van de hotspots, het aantal gehinderde Nederlanders nauwelijks vermindert. We moeten zien het gehele wegverkeer stiller te krijgen”.

Reageer op dit artikel