nieuws

Vezelmixbeton kan tegen stootje

bouwbreed Premium

Ruim een half jaar na ingebruikneming van opstelplaatsen voor vrachtwagens langs de A73 bij Roermond, die zijn aangelegd met vezelmixbeton, zijn geen krimpscheuren of andere vormingen gevonden.

De metingen zijn uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat. Op grond van de goede resultaten is door RWS gevraagd om een verhardingsontwerp te maken voor een tweede verzorgingsplaats.
Adviseur Wim van den Boom van het gelijknamige bureau te Dordrecht is blij met de resultaten. “Er zijn geen scheuren of scheurtjes te meten, laat staan te zien”, zegt hij. “De platen van 42 meter zijn in tact en zelfs die van 84 meter lang zijn ongeschonden. Ook bij het warme weer van mei waren er geen vervormingen gemeten en in de laatste vier maanden is er – ondanks de temperaturen – geen enkele verandering in lengte geconstateerd”.

Krimpvoegen

De wegdekken zijn 12 meter breed. In de overige wegvlakken zijn halverwege elke strook door zaagsneden krimpvoegen aangebracht, zodat eventuele ‘wilde’ scheurvorming wordt voorkomen. Wegbouwkundige Van den Boom stelde een vezelmixbeton voor als alternatief voor doorgaande wapening in betonwegen.
Vezelmixbeton, op de markt onder de naam Fibricon, is eerder gebruikt bij bushaltes en dergelijke en tot nu toe blijkt dat het beton over een lengte van 80 meter en een breedte van 7 meter scheurvrij blijft. Volgens deskundigen is de verhouding lengte/breedte bepalend voor het uitblijven van (krimp)scheuren. De proef gaat nog zeker een half jaar door.

Reageer op dit artikel