nieuws

Campagne op Britse bouwmarkt blijkt succes

bouwbreed Premium

De campagne van de Netherlands British Chamber of Commerce om Nederlandse bouwtoeleveranciers te koppelen aan Britse bouwers is een succes. “We zijn vorig voorjaar bescheiden begonnen met een seminaar en inmiddels is een flink aantal contracten getekend”.

Dat zegt Jochem Geheniau die de actie bij de NBCC coördineert. “Aan onze reizen en andere activiteiten hebben al meer dan honderd Nederlandse bedrijven deelgenomen en ook hebben we een database met ruim 2000 potentiële afnemers aan de Britse kant.”
Het idee achter ‘Innovations from Holland’ is dat de Nederlandse (woning)bouw efficiënter en daardoor sneller en vaak ook goedkoper werkt dan de Britse. Nederland is volgens hem veel verder met prefab terwijl zeker de meeste Britse huizen nog volledig ‘met de hand’ worden neergezet. Omdat het tekort aan woningen echter steeds nijpender wordt, kijken ook de Britten naar meer prefab.
Geheniau: “Daar kunnen we als Nederlandse leveranciers op inspelen. Het is echter een langzaam proces, je moet het idee in de hele keten zien te krijgen en bij de Britten moet je nooit te hard van stapel proberen te lopen. We hadden laatst bijvoorbeeld een fabrikant van deuren die je kant-en-klaar met het frame geleverd krijgt en in twaalf minuten kunt plaatsen. Op de bouwplaats hadden ze er echter geen rekening mee gehouden dat de muren handmatig worden gebouwd en dus niet altijd op de millimeter nauwkeurig zijn. Met ons prefab systeem luistert het allemaal heel nauw, je moet bij het prille begin beginnen.”
Ondanks dergelijke hobbels is de belangstelling aan beide kanten behoorlijk groot.

Reageer op dit artikel