nieuws

Rotterdam Airport

bouwbreed Premium

Binnen tachtig aaneengesloten uren vervangt Dura Vermeer ruim 8 hectare asfalt van de start- en landingsbaan Rotterdam Airport. Gelijktijdig met deze werkzaamheden vernieuwt installateur Imtech een deel van de baanverlichting en brengt onderaannemer Possehl een deel van de nieuwe antiskidlaag aan. De rest van de lichtinstallatie en de antiskidlaag wordt in dertig opeenvolgende nachten voltooid.

Achttien jaar geleden voerde Rotterdam Airport zijn laatste grootschalige renovatie aan de start- en landingsbaan uit. Destijds vlogen jaarlijks 300.000 passagiers naar en van de luchthaven. Tegenwoordig gaan ruim 1,2 miljoen passagiers via Rotterdam op reis. “Vanwege het intensievere baangebruik is de volgende baanvernieuwing al ingepland over vijftien jaar”, verklaart renovatiecoördinator Ben van Schoor.

Stroefheid

Operationele medewerkers van Rotterdam Airport meten regelmatig of de ‘runway’ nog voldoende frictie heeft. Van Schoor licht toe: ‘Stroefheid is belangrijk om veilig op te stijgen en te landen. Rubber en water op de baan verslechteren de baancondities. Het grondpersoneel geeft na een geautomatiseerde stroefheidmeting informatie door aan de piloot. De vlieger past dan zijn start- of landingsprocedure aan de gemeten condities aan. In geval van nood kan de piloot zelfs besluiten uit te wijken naar een andere luchthaven. Dat laatste gebeurt overigens zelden.”
De uiterste delen van de baan met veel lichtinstallaties liet Rotterdam Airport in 2007 al vervangen. De luchthaven kiest nu wegens de hoge kans op een goede temperatuur en geringe regenval voor de maanden mei en juni om de rest van de baan te renoveren. Op 23, 24 en 25 mei werken 150 wegwerkers 24 uur per dag aan de baanrenovatie.
Eerst haalt Dura Vermeer met zeven freesmachines de asfalt- en antiskidlaag weg. Vervolgens brengen ze met vier asfaltmachines een nieuwe asfaltlaag aan. De bouwer gebruikt hiervoor speciaal samengesteld asfaltmengsel.
Tijdens de tachtig uur non-stop wegwerkzaamheden vernieuwt installateur Imtech een deel van de baanverlichting en brengt onderaannemer Possehl een deel antiskid aan. Hoewel de baan daarna nog geen volledige antiskidlaag heeft kan deze op maandagochtend na het ‘monsterweekend’ weer in gebruik worden genomen. Glenn Metselaar, woordvoerder van Dura Vermeer, verheldert: “De baan is dusdanig dat deze binnen de geldende regels probleemloos operationeel kan zijn.”
Na het bouwweekend in mei, brengt Possehl in een maand tijd de resterende antiskidlaag van 3 millimeter aan: een antisliplaag met harde korrels in een lijmbed. `Het lijkt op schuurpapier, verduidelijkt Van Schoor. “Veertien man gaan tussen twaalf en vier uur aan het werk. Eerst wordt het onverharde mengsel op het asfalt aangebracht, vervolgens gewalst en daarna gecontroleerd of er losse stukjes afkomen. In de twee uur voor het ochtendgloren verhardt het antiskidmengsel, zodat het daarna belast kan worden door de vliegtuigen. De Duitse specialist gebruikt voor het midden van de baan een kunststof antiskid en voor de baanranden een bitumineuze antiskid.”

Bekabeling

Imtech vervangt in die dertig nachten de rest van de centrale baanverlichting en 10 kilometer bekabeling. Rotterdam Airport kiest voor energiezuinige led-verlichting. “Dit levert een energiebesparing op van 20 tot 50 procent,” rekent Van Schoor.
In de eerste maanden na de baanrenovatie controleert de renovatiecoördinator de vernieuwde baan nauwgezet onder verschillende weersomstandigheden.

Reageer op dit artikel