nieuws

Modcon wil klant on tzorgen met veelzijdige modulaire hotelunits

bouwbreed Premium

De nieuwe hotels van CitizenM bestaan uit modulair samengestelde units die volledig ingericht de fabriek verlaten. Producent Modcon voorziet met het (nog te optimaliseren) bouwsysteem in een (internationale) vraag.

Bij het in Moerdijk gevestigde Modcon is de productie voor het tweede CitizinM-hotel in volle gang. “Binnen drie maanden assembleren we hier 215 volledig ingerichte kamerunits”, licht Modcon-bedrijfsleider Tjeerd Borst toe.
In de 12.000 vierkante meter grote productiehal in Moerdijk worden de kamerunits op industriële wijze samengesteld. “Een kamermodule doorloopt vijftien arbeidsgangen en vergt 120 tot 150 uur. Alle ingebouwde elektronica, verwarming en verlichting wordt in onze fabriek getest. Elke 2 uur komt er een unit gereed.”
Unitbouwer Modcon (modular constructions) is sinds medio 2007 een nieuwe speler op de markt. De nieuwe onderneming van de Snelbouw Groep voorziet met de modulair samengestelde units in een concrete vraag. “We werden door hotelketen CitizenM benaderd met de vraag om de door een aannemer geleverde units af te timmeren. Maar ons uitgangspunt is om de klant te ontzorgen. In partnership met CitizenM hebben we dat hotelconcept vervolgens verder uitgewerkt en de productie van de modulaire units zelf ter hand genomen”, aldus Ben van den Bos, algemeen directeur van de Snelbouw Groep. “Door de modulaire opbouw is de bouwtijd van een hotel twee keer zo snel en minstens 30 procent goedkoper dan de traditionele bouwwijze.”

Veelzijdig

De Modcon-unit (2,40 bij 6 meter) is een zelfdragende stalen constructie (zie kader) met een complete gevelafsluiting. Verwarming en koeling zijn in de wand opgenomen. Op de bouwplaats hoeven de volledig ingerichte units alleen nog maar onderling gekoppeld te worden. “Onze meerwaarde is dat we een veelzijdigere keuze kunnen bieden doordat we gebouwen samenstellen naar de wensen van een opdrachtgever. Zo zijn deze kamerunits voorzien van luxe Italiaanse glazen toilet- en douchecabines. Om doorzakken te voorkomen is hiervoor aan het plafond over de volle breedte een dubbele montagerails aangebracht.”
De Amsterdamse hotels zijn overigens de eerste in een reeks. “Het streven is om de komende vijf jaar jaarlijks vijf hotels te bouwen. Op jaarbasis kunnen we 1500 units produceren, maar we willen de capaciteit opvoeren naar 2500 units.”
Het optimaliseren van het productieproces is een belangrijk aandachtspunt. “We hebben een computerprogramma ontwikkeld zodat we exact weten hoeveel tijd er met het aanbrengen van een element gemoeid is. Daarnaast beschikken we binnenkort over tracking and tracing-systeem.”
Voor het derde hotel in Glasgow (200 kamers) waarvan de productie begin volgend jaar start, is gekozen voor een andere opbouw. Borst: “De 12 centimeter dikke betonnen vloer werd in eerste instantie tussen de stalen liggers gemonteerd. We stellen nu het frame op de betonvloer samen zodat de vloer een constructief onderdeel vormt. Dat geeft niet alleen een betere aansluiting en dus een betere brandwerendheid maar zorgt tevens voor een grotere stabiliteit.”

Brandveilig

Vanwege de strengere brandwerendheidseisen is de betonnen vloer 3 centimeter dikker en ook de wandopbouw gewijzigd. “In plaats van de stalen dozen met steenwol, verwarmingsplaat en gipsplaat, hebben we op de wand van het stalen frame c-profielen gelast waartegen we brandwerend materiaal en een Promotec-plaat monteren. Met deze brandveilige oplossing winnen we tevens 6 centimeter ruimte.”
De modulaire units voor permanent gebruik voorzien duidelijk in een (internationale) vraag. Van den Bos: “Wij overwegen een dergelijke fabriek in Australië en India te bouwen. In eigen land liggen er concrete aanvragen uit onder andere de gezondheidssector. Als we alle verzoeken daadwerkelijk moeten uitvoeren, hebben we voorlopig onze handen vol.”

VFrame gebaseerd op maten zeecontainer

Het constructieve stalen skelet voor de hotelkamers wordt geproduceerd door Transmo Special Products BV in Moerdijk. “Het unieke van het kamerframe is dat het volledig modulair is opgebouwd, op basis van een zeecontainer”, aldus General Manager Hage de Voogd. “Dit frame is gebaseerd op de ISO maatvoering (6058 bij 2438 bij 2591 millimeter) voor zeecontainers, met dezelfde koppelingen/bevestigingswijze en CSC-gekeurd. Ze zijn daardoor makkelijk wereldwijd via schip, vrachtwagen of vliegtuig te transporteren. De unitbouw werkt doorgaans met een breedtemaat van 3 meter en vereist speciaal transport.” Ook alle ‘specials’ (liften e,d.) zijn gebaseerd op de containermaat. De productie vereist nauwkeurigheid. “Wij hanteren een tolerantie van 0 tot maximaal -3 millimeter.”

Reageer op dit artikel