nieuws

Bruinkoolpoeder drukt kosten asfaltcentrale

bouwbreed Premium

Asfaltcentrales die brandstofkosten willen besparen moeten eens overwegen of ze niet beter bruinkoolpoeder kunnen verstoken. Het prijsverschil met gas is inmiddels zo groot dat de investering voor de ombouw, afhankelijk van de omstandigheden, al na zo’n twee jaar terugverdiend kan zijn, becijfert fabrikant van asfaltcentrales Benninghoven in het Duitse Mülheim.

Nederland staat het gebruik van bruinkool alleen toe zolang na verbranding niet meer dan 250 milligram stikstofoxide in 1 kubieke meter rookgas zit. “Wij komen met onze branders heel dicht in de buurt van die limiet”, zegt Anne Klompstra van Benninghoven. Duitsland legt de lat bij 350 milligram.
De omschakeling van gas naar bruinkool werkt alleen als de brander en de droogtrommel die door de brander wordt verhit, op elkaar zijn aangepast. De brander is een soort straalmotor die een langgerekte vlam uitstoot. “Simpelweg de brander uitwisselen werkt niet”, waarschuwt Klompstra. De bruinkool zit in een speciale silo van bruinkoolleverancier Rheinbraun. Die heeft meestal een inhoud van 120 kubieke meter. Rheinbraun biedt ook grotere silo’s aan, maar wie die wil gebruiken moet aan veel strengere veiligheidseisen voldoen.
“In het gebruik verschilt bruinkool nauwelijks van gas of olie”, weet Klompstra’s collega Henk Meerman van Benninghoven Benelux. Het systeem regelt zelf de verbranding. En Rheinbraun brengt het personeel de weinige handelingen bij die het verstoken van bruinkoolpoeder nog vergt. “Na de verbranding blijft er nauwelijks as achter”, zegt Klompstra.
Tijdens het verstoken ontstaan geen agressieve verbindingen die het materiaal van de brander en de trommel aantasten. En anders dan bij olie komt er geen zwaveloxide vrij. “Alleen het stikstofoxide veroorzaakt problemen”, legt Klompstra uit. “Daar is niet zo snel wat aan te doen want in bruinkool zit van nature stikstof.”

Afval

“Het poedervormige bruinkool dat de asfaltcentrales verstoken is eigenlijk afval dat vrijkomt bij het persen van bruinkoolbriketten”, zegt Meerman. Rheinbraun wint die bruinkool nabij Keulen.
Deze dochter van energiebedrijf RWE verkoopt de poederkool in een straal van 200 kilometer rond de Keulse dagbouwmijn. De praktijk leert Meerman dat de onderhandelaars van het bruinkoolbedrijf centrale beheerders niet zelden over de streep trekken met contracten die voor een langere periode een vaste prijs garanderen.
Asfalt maken kan niet zonder een brander en een vlam: elektrische verwarmingselementen zijn alleen geschikt om bitumen op temperatuur te houden, maar hebben te weinig warmte-inhoud om de grondstoffen in te trommel te drogen. Microgolven blijken uitermate geschikt om opnieuw te verwerken asfalt te verhitten, maar in de praktijkproeven viel het rendement op de verbruikte elektriciteit tegen. “En uiteindelijk gaat het toch om de kosten per ton”, zeggen Klompstra en Meerman.

Reageer op dit artikel