nieuws

Stof blijft tunnel hogesnelheidslijn parten spelen

bouwbreed Premium

Het benodigde reguliere onderhoud aan de hsl-tunnel onder het Groene Hart kan na opening van de lijn flink duurder worden. Oorzaak is het aanhoudende probleem met stofwolken in de twee tunnelbuizen. Het probleem is mogelijk alleen met regelmatige schoonmaakacties binnen de perken te houden.

Minister Eurlings (verkeer) heeft de Tweede Kamer deze week laten weten dat er ook na de uitvoerige schoonmaak nog stof vrijkomt in de twee 7,5 kilometer lange tunnelbuizen. Vorig jaar oktober werd in de tunnelbuizen ruim 20 ton stof verwijderd. Volgens Eurlings zijn er ook daarna nog substantiële hoeveelheden stof aangetroffen.
Dinsdagnacht is een testrit uitgevoerd waarbij een Thalystrein op volle snelheid een aantal keren door de tunnel heeft gereden. Terwijl de treinen met 300 kilometer per uur door de tunnel raasden, is er volgens de woordvoerder van het projectbureau HSL-Zuid opnieuw stof opgewaaid. TNO onderzoekt nu waar het stof vandaan komt en ook waar het uiteindelijk blijft. Op basis van de bevindingen van TNO moet begin mei duidelijk zijn of het aanwezige stof schadelijk is voor de treinen en de tunneltechnische installaties en er aanvullende stappen moeten worden genomen.
Het projectbureau houdt er rekening mee dat de tunnel op gezette tijden moet worden schoongemaakt om het stofprobleem onder de knie te krijgen. De reiniging moet dan gepland worden in het reguliere onderhoud in de nachtelijke uren. Volgens de woordvoerder van het projectbureau kost dit extra onderhoud “veel geld”.

Reageer op dit artikel