nieuws

Magneettrein blijft toptroef Siemens

bouwbreed Premium

Siemens ziet in Nederland nog volop kansen voor de magneettrein Transrapid. Samen met de bouwers BAM en Ballast Nedam spant het technologieconcern zich in om in 2018 een snelle zweefverbinding tot stand te brengen tussen Schiphol en Lelystad.

“Het schrappen van de Transrapid bij München komt ons erg slecht uit”, erkent Siemens’ bestuursvoorzitter Martin van Pernis. “Dit is al de tweede keer dat de Duitsers bijna bouwen. Eerder ging het traject Berlijn-Hamburg onderuit. Nu weer hetzelfde theater. Gek genoeg geeft geld opnieuw de doorslag, niet de kosten van de Transrapid of de aantallen passagiers.”
Van Pernis verdedigt bevlogen de magneettreintechnologie. Hoezo is na het debacle in Duitsland de magneettrein dood? Per zitplaats en kilometer is – door het ontbreken van rolweerstand – de Transrapid altijd nog een derde zuiniger dan een hogesnelheidstrein. Niet voor niets kondigde Japan enkele weken geleden aan een magneettrein te laten rijden tussen Tokio en Osaka, dwars door bergachtig terrein. Wat betreft krappe bochten en steile hellingen verslaat de magneettechnologie met het grootste gemak zijn traditioneel voortgestuwde concurrenten. Waar hogesnelheidstreinen pas na 20 kilometer de 300 kilometer per uur bereiken, flitst de Transrapid in amper 5 kilometer naar dezelfde snelheid.
Inhakend op de vraag van de rijksoverheid om goede ideeën, leverde het consortium Transrapid Nederland op 29 november vorig jaar bij Verkeer 0x26 Waterstaat een Eigen Initiatief in voor de magneetlijn Schiphol-Almere. De verbinding leent zich om in een later stadium te worden uitgebreid tot het Rondje Randstad, met haltes onder andere in Utrecht, Rotterdam en Den Haag. In het consortium werken met Siemens, BAM en Ballast Nedam samen bankier ABN Amro en technisch dienstverlener Fluor.
> economie 6

Reageer op dit artikel