nieuws

Keramisch stalen paneel ook geluidwerend te maken

bouwbreed Premium

Een keramisch stalen paneel dat behalve geluidsabsorberend tevens geluidwerend is. Uittenbosch Ceramic Metals denkt door een andere opbouw de geluidreductiewaarden fors te kunnen opschroeven en beide functies te kunnen verenigen.

Op metrostation Tussenwater in Rotterdam-Hoogvliet komen twee metrolijnen (Calandlijn en Erasmuslijn) samen. Bij de ingebruikname in 2003 werd, om overlast te beperken, een geluidsscherm aangebracht van keramisch stalen panelen. Over een afstand van 1,5 kilometer kwamen honderden panelen van 2 meter hoog en 1,20 meter breed te staan.
“Onze panelen zijn destijds akoestisch getest bij TNO en hebben een niveaureductie door absorptie van 20 dB(A), het dubbele van wat het bestek voorschreef”, licht Hans Uittenbosch van Uittenbosch Ceramic Metals toe.

Reductiewaarden

De panelen langs de metrolijn hebben een buitenkant van keramisch staalplaat van 0,65 millimeter dik (0,34 millimeter staal met daaromheen keramiek). De plaat is verlijmd op een 12 millimeter dikke houtvezelcementplaat. Daartegenaan zit een 8 centimeter dikke glaswolplaat. De achterkant is een 1,5 millimeter dikke geperforeerde staalplaat, behandeld met een Kataforesen-coating en een poedercoating van 80 micron.
De producent uit Panheel denkt door een andere opbouw van het paneel de reductiewaarden nog verder te kunnen opschroeven. “De panelen hebben hier een puur geluidsabsorberende functie en dragen in mindere mate bij aan de reductie van doorgangsgeluid. We werken aan een keramisch stalen sandwich paneel dat niet alleen geluidsabsorberend is maar tevens geluidwerend”, zegt Uittenbosch.
Een andere samenstelling van het paneel moet vooral zo veel mogelijk geluid van de wielen van de metrovoertuigen wegvangen. De producent denkt dat te kunnen bereiken met dubbele lichte platen met verschillend frequentiegetal (een buigzame slappe wandconstructie). “Ons streven is om één paneel te ontwikkelen met hoge waarden voor zowel geluidsabsorptie als voor geluiddoorgang dat bovendien bestand is tegen graffiti, onderhoudsarm, kleurvast, chemisch resistent en esthetisch verantwoord. Dat willen we vervolgens integreren in een modulair systeem dat universeel toepasbaar is.”

Praktijkproef

De producent heeft de computermodellen inmiddels klaar. Nog dit jaar vinden bij TNO de eerste testen plaats. “Als deze testen onze rekenmodellen bevestigen, dan willen we in samenwerking met het Rotterdamse vervoersbedrijf RET een praktijkproef beginnen. Uiteindelijk zou dan langs railtrajecten en in middenbermen van autosnelwegen met aanzienlijk lagere schermen kunnen worden volstaan.”

Reageer op dit artikel