nieuws

‘Niet blind vertrouwen op navigatiesysteem’

bouwbreed Premium

Sommige chauffeurs slaken een zucht van verlichting zodra ze een navigatiesysteem krijgen. “Hoeven ze niet meer zelf na te denken!”, zegt Twan Goossens van navigatiespecialist Mobicoach uit Oss. Met het gevolg dat ze soms onder een viaduct vastlopen.

“Zo moet het dus niet”, benadrukt Goossens op de Transport Info Days in Houten. “De chauffeur is de baas.” Maar niet altijd, bijvoorbeeld niet als de vrachtwagen een navigatiesysteem voor personenauto’s heeft. Dat houdt geen rekening met kenmerken en beperkingen van het (bouw) vrachtverkeer. Professionele navigatiesystemen voor vrachtwagens doen dat wel en dan valt de route soms wat langer uit.
Sommige systemen wijzen de weg aan de hand van elektronische bestellingen. Dan wijkt het aantal kilometers soms af van wat het systeem in de vrachtwagen registreert. “Vaak worden de bestellingen verwerkt aan de hand van een postcode”, verklaart Goossens het verschil. “De bijbehorende afstand geeft alleen het midden van dat gebied aan terwijl de chauffeur soms een flink stuk verder moet rijden om het adres te bereiken.” Soms moet hij omrijden naar de leveranciersingang omdat het systeem tot de voordeur navigeert.
“Voor veel transporteurs is een navigatiesysteem toekomstmuziek”, weet Paul van Ruler van leverancier Punch Telematic uit Sliedrecht. De praktijk leert dat velen kennis ontberen en zo’n systeem mede daardoor te duur vinden. “Het kan heel simpel met een systeem dat draait op programmatuur van de aanbieder. Elke chauffeur kan er zonder specifieke kennis mee omgaan.” Transporteurs met drie wagens gebruiken het momenteel, net als vervoerders die dagelijks honderden vrachtwagens op de weg brengen. Het programma kan ook in een eigen systeem worden opgenomen.
Van Ruler rekent met 50 tot 100 euro per maand minder communicatiekosten en 2 tot 4 procent lager brandstofverbruik, terwijl de chauffeur dagelijks 10 minuten wint op het verwerken van zijn administratie, wat maandelijks zo’n 125 euro oplevert. Bovendien worden alle gegevens uniform vastgelegd, alle informatie direct is op te vragen.” De kosten bedragen 145 euro per maand zolang de vrachtwagen in Nederland blijft, 10 euro meer zodra die de grens over gaat.

Wantrouwen

En dan is er nog het wederzijdse wantrouwen tussen verladers en logistieke dienstverleners. “Een klassiek voorbeeld van de verhouding tussen klant en leverancier”, zegt Luc Scheidel van CapGemini.
In de twaalf jaar dat de adviseur onderzoek doet kiezen bedrijven die iets te vervoeren hebben altijd de goedkoopste aanbieder. “Maar de vraag blijft of de totale kosten van dat vervoer ook zijn gedaald.” Vaak niet, want het transport kent vele bijkomende kosten. Bijvoorbeeld voor advocaten die het contract juridisch dichttimmeren en voor deskundigen die controleren of een lading naar behoren is afgeleverd. Zijn advies: “Meer wederzijds vertrouwen en de waarde van de vracht niet uit het oog verliezen.”

Reageer op dit artikel