nieuws

‘Nederland stelt voorbeeld met ERTMS-beveiliging’

bouwbreed Premium

“Nederland heeft z’n nek uit gestoken met de invoering van de Europese spoorwegbeveiliging ERTMS”, vindt Bert Meerstadt. Dat liep niet altijd helemaal volgens de verwachting en ook nu is het nog niet helemaal stabiel, maar toch noemt de NS-topman het een ‘Europees voorbeeld’.

Problemen met de Betuwelijn en de hsl die telkens later in gebruik komen; allemaal toe te schrijven aan het European Rail Traffic Management System oftewel ERTMS. “Problemen die nu grotendeels zijn verholpen”, garandeert Meerstadt de deelnemers aan Highspeed, een congres over supersnelle spoorverbindingen.
Ook voorman Bert Klerk van ProRail en minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaan ervan uit dat ERTMS het nu (bijna) goed doet. Klerk: “Bij een pioniersrol horen nu eenmaal terugslagen.” En: “het heeft meer gekost, maar we zijn nu klaar voor de toekomst.”

Concurreren

Als andere Europese landen dat voorbeeld volgen kan één en dezelfde trein van bijvoorbeeld Madrid naar Wladiwostok rijden, want ook Rusland wil mettertijd door het hele land een hogesnelheidslijn aanleggen, vertelde vice president Michail Akulov van de Russische spoorwegen. Zo kan de supersneltrein nog beter concurreren met het vliegtuig, meent topman Johannes Ludewig van de Europese spoorwegorganisatie CER. “Al helemaal wanneer de huidige spoorwegmaatschappijen in 2010 van Brussel de markt voor het personenvervoer moeten delen met concurrenten, net zoals dat nu al met het goederenvervoer het geval is.” Eenvoudig zal de Europabrede uitrol van ERTMS niet zijn, verwacht topman Karl-Friedrich Rausch van de Duitse spoorwegen. “Zeker vijftien jaar zal het duren en enkele honderden miljoenen euro’s kosten.” Mireille Faugere van de Franse spoorwegen houdt voorlopig nog niet al te veel rekening met de pan-Europese spoorwegbeveiliging. Het systeem is volgens haar achteraf niet meer in te bouwen in het bestaande materieel en “dat maakt de pas aangeschafte treinstellen in één klap waardeloos.”

Prioriteit

Vicepresident Jacques Barrot van de Europese Unie liet intussen weten dat hogesnelheidslijnen prioriteit hebben in Brussel. Bij die voorkeur horen ook forse bedragen. Deze investeringen renderen volgens hem alleen wanneer de supersneltreinen niet bij de grenzen van de lidstaten stoppen maar door kunnen rijden. Voor grensoverschrijdende spoorprojecten ligt een kleine 3,75 miljard euro gereed. Met elkaar kunnen de lidstaten ruim 25 miljard ophalen voor spoorwegprojecten.

Reageer op dit artikel