nieuws

Milieu vor mt steeds groter belang voor Boskalis

bouwbreed Premium

Al jarenlang weet Boskalis dat baggeren het milieu kan aantasten. En al even zo lang is het bedrijf steeds verder gekomen met technieken die het milieu ontzien. “De klanten vragen er in toenemende mate naar”, weet topman Peter Berdowski.

Het jongste huzarenstukje op milieugebied wordt gevraagd in het Australische Melbourne. Het havenbedrijf aldaar wil de eerste containerhaven blijven, maar wordt daarbij gehinderd doordat meer dan 40 procent van de inkomende containerschepen last heeft van de dieptebeperking. Het kanaal naar de haven moet dan ook worden uitgediept tot 14 meter.
Een kolfje naar de hand van de grootste baggeraar ter wereld, ware het niet dat Port Phillip bay en de nauwe toegang ertoe een kwetsbaar milieu kent. Walvissen, pinguïns, vissen en vogels die op zicht jagen, kunnen weggejaagd worden omdat het water vertroebeld tijdens de baggerwerkzaamheden.
Nu heeft Boskalis daar al vaker mee te maken gehad. Bij de verdieping van de haven van Gothenburg moest de vertroebeling binnen de perken gehouden worden. Dat dit gelukt is blijkt wel uit het feit dat de Engelse Boskalis-dochter Rockfall Drilling and Blasting een Zweedse milieuprijs heeft gekregen voor dit werk.
Eenzelfde probleem kent de baggeraar ook in Abu Dhabi bij de aanleg van Port Khalifa waar een offshore haveneiland moet worden aangelegd. En dat dan vlak naast een van de mooiste koraalgebieden in de Golf. “Als de sjeik van Abu Dhabi zegt dat hij trots is op dat gebied en dat het niet mag worden aangetast, dan is dat iets anders dan wanneer onze premier zoiets zegt. Dan hebben we het gewoon te doen”, aldus Berdowski. Dat gebeurt dan ook met allerlei maatregelen die de vertroebeling tot een absoluut minimum moet beperken.
Bij Melbourne is het dus niet anders. Een uitgebreid monitoringsys­teem moet uitwijzen of Boskalis erin slaagt aan de strikte milieueisen te voldoen. Het bedrijf heeft er alle vertrouwen in. “In 2004 hebben we een alliantiecontract gesloten met de havenautoriteit. Dat is opgedeeld in twee fasen, de ontwikkeling en de uitvoering. Boskalis brengt daarin zijn baggerexpertise in. In de expertise zit een keurig risicoverdelingsmodel. We hebben afgesproken geen wederzijdse claimcultuur te ontwikkelen, kortom beide partijen zijn gericht op het gezamenlijke projectresultaat”, vertelt Berdowski.
Het meest kritische is het verwijderen van vervuilde baggerspecie uit de bestaande haven van Melbourne en die netjes dumpen op een plek die door de Australische autoriteiten daartoe is aangewezen. “Daar zit een hoop pijn bij de milieubeweging”, weet Berdowski.
Een baggerproef, een positief wetenschappelijke rapport en een aantal rechtszaken en protesten van de Australische milieubeweging verder, wordt nu toch begonnen. Vlaggenschip The Queen of the Netherlands is kort geleden onder begeleiding van milieuactivisten en politie de haven van Melbourne ingelopen.
Het monitoringsysteem zal dan moeten bewijzen dat de Papendrechters ook kunnen wat ze beloven. Het bedrijf heeft er in ieder geval alle vertrouwen in.

Reageer op dit artikel