nieuws

Bouwput bij Mesdag verkeerd ontworpen

bouwbreed Premium

Het ontwerp van de bouwput naast Panorama Mesdag deugt niet. Dat concludeert Fugro dat op verzoek van ontwerper en aannemer BAM een contra-expertise uitvoerde naar de omstreden bouwput.

BAM Grondtechniek schatte zakkingen te optimistisch in

Fugro heeft ook lovende woorden voor de aannemer. Die zijn door BAM naar voren geschoven in het persbericht dat werd verspreid tegelijk met het expertiserapport. Zo prijzen de geotechnische specialisten uit Leidschendam de keuze voor een wand van verbuisde schroefpalen. Die zijn veel stabieler dan schroefpalen zonder casing. Fugro stelt ook dat de uitvoering niet ondeskundig is verlopen. Dat verwijt kreeg de aannemer namelijk van Corsmit, dat in opdracht van de gemeente Den Haag al eens keek naar de omstreden bouwput pal naast het Haagse museum. Cor­smit stelde dat de zakkingen van het monumentale museumgebouw optraden zodra de secundaire palen op dezelfde dag als de primaire palen werden ingeboord. De onderzoekers van Fugro vonden daar echter weinig bewijs voor. Op 12 en 13 september vorig jaar werd een zakking van 2 millimeter geregistreerd, terwijl er toen geen aaneensluitende palen zijn gemaakt.

Schrale troost

Dat is een schrale troost voor BAM Grondtechniek, want die zakkingen heeft de aannemer volgens Fugro veel te optimistisch ingeschat. BAM is van veel kleinere onzekerheden uitgegaan dan de gebruikelijke 30 procent en kwam zo uit op een totale maximum zetting van 10 millimeter. Dat wil zeggen: na het vervaardigen van de schroefpalenwand, het ontgraven van de grond en het bemalen van de bouwput. In de praktijk deed zich bij alleen de fabricage van de schroefpalenwand al een zetting van 8,3 millimeter voor. Geschrokken door die zakking ligt de bouw inmiddels een paar maanden stil.
Volgens Fugro was een verwachte zetting van maximaal 19 millimeter reëler geweest. Maar waarschijnlijk overschrijdt de rotatie van het museumgebouw dan ruimschoots de toegelaten 1:1200.
Het oorspronkelijk ontwerp is dus onvoldoende. En daarmee gaat Fugro een stap verder in haar conclusie dan Corsmit. Of het mogelijk is om de parkeergarage 6 meter korter te maken en te beëindigen met een kofferdam, zoals Corsmit voorstelde, betwijfelt Fugro. Naast Corsmit en Fugro is er nog een derde partij die de bouwputwand voor de garage naast het Haagse Museum onderzoekt: Crux Engineering uit Amsterdam. Volgens Panorama Mesdag, dat dit bureau in de arm nam, heeft Crux nog een paar weken nodig voor zijn rapportage.

Reageer op dit artikel