nieuws

Spoorbrug van composiet

bouwbreed Premium

De Association of American Railroads (AAR) heeft op zijn testspoorweg in Pueblo, Colorado een zeer succesvol testprogramma afgerond met een spoorbrug van een bijzonder composietmateriaal.

Volgens een woordvoerder van de AAR is het de eerste spoorbrug die ooit gemaakt is van composieten. Het gaat om een brug die 10 meter lang en 6 meter breed is en die bestaat uit acht zogenaamde Hillman-Composite Beams (HCB).
Uitvinder John Hillman, die zocht naar sterkere, lichtere en corrosiebestendiger balken dan liggers van beton of staal, ontwierp de HCB-balken. Inmiddels zijn de balken gepatenteerd en in productie genomen door de firma HC Bridge uit Chicago. Elke HCB bestaat uit een mantel van glasvezelversterkt kunststof.
De kern bestaat uit schuim waarin een 10 centimeter brede koker is uitgespaard. Die wordt volgestort met zelfverdichtend beton en vormt op die manier een soort drukwapening. Onderin de mantel zijn doorlopende strengen hogesterktestaal aangebracht die dienst doen als trekwapening.
Het is volgens de AAR een zeer efficiënte gewapende composietbalk waarbij 90 procent van de sterkte en de stijfheid wordt geleverd door het beton.
Tijdens het testprogramma reed een locomotief met 26 kolenwagons een aantal keer over de brug. Elke wagon woog ongeveer 140.000 kilo. Statische belastingproeven werden gedaan door wagons op de brug te parkeren. De HCB gedroegen zich volgens de voorspellingen die waren gedaan over de gemeten belastingen (strains) en deflecties. Na de test werden de rails van de brug verwijderd om de balken te inspecteren.
Binnenkort wordt de brug zaan een nieuwe serie tests onderworpen om het langetermijngedrag vast te stellen. Daarnaast begint nog dit jaar een test met een 20 meter lange brug in New Jersey. Als ook die proef succesvol blijkt, zal een brug met HCB-liggers in een bestaand spoortraject worden opgenomen.

Reageer op dit artikel