nieuws

Snelle ringdienst tussen grote steden Randstad

bouwbreed Premium

Movares heeft een plan gemaakt om de capaciteit van het hoofdspoor in de Randstad met achtduizend personen per uur te vergroten. Uitvoering vergt een investering van 2,5 miljard euro.

Plan Movares krikt spoorcapaciteit op

Basis van Movares’ concept is de invoering van een snelle dienst op de ring van Amsterdam via Schiphol en Den Haag naar Rotterdam, Utrecht en uiteindelijk weer naar de hoofdstad. Twee spoorbanen zouden moeten worden gereserveerd om met een frequentie van elke 10 minuten, in beide richtingen te kunnen vertrekken. Het overige spoor van de snelle corridor krijgt een rol voor de afhandeling van minder frequente lokale lijnen en het vrachtverkeer. De intercity’s uit het noorden, oosten en zuiden benutten het secundaire spoor om minimaal twee grote steden in de Randstad te bedienen.
“We kunnen morgen met de nieuwe aanpak beginnen”, zegt directeur Klaus Strijbos van Movares. “In essentie ligt de infrastructuur al klaar. Wat we vooral doen is het bestaande spoor beter gebruiken. De capaciteitswinst staat gelijk aan de aanleg van een extra rijstrook op een snelweg.”
In het door Movares RER gedoopte plan (RandstadExpressRail), verliezen de treinen op hun rondje door de Randstad minder reservetijd dan nu het geval is. Een spoorboekje wordt overbodig. Door het ontbreken van vrachtverkeer kan het tempo op de ring omhoog naar 160 kilometer per uur. Daarvan profiteren indirect ook de reizigers uit de randprovincies.

Maatregelen

Als de RER wordt omarmd, wacht de bouwers werk. Overwegen moeten worden gesloten, inhaalsporen aangelegd en fly-overs gebouwd. De maatregelen zijn nodig om de RER-treinen zonder andere sporen te kruisen de stations in en uit te laten rijden. Movares gaat uit van een viersporige tunnel in Delft en verbeterd spoor rondom Schiphol.
De eenvoudige versie van het plan kost volgens Movares slechts 1 miljard euro. Wordt ook Almere op het hoofdnetwerk aangesloten, dan lopen de noodzakelijke investeringen op tot 2,5 miljard euro. Minister Eurlings (verkeer) wil garant staan voor 4,5 miljard euro om het spoorvervoer te verbeteren.
Volgens de Utrechtse ingenieurs is het opknappen van de bestaande lijn naar Almere via Hilversum en Blaricum erg kostbaar vanwege de behoefte aan talrijke ongelijkvloerse kruisingen. Goede alternatieven zijn een nieuw tracé tussen Loenersloot en Weesp dan wel de komst van de Stichtselijn langs de A27.

Reageer op dit artikel