nieuws

Rondje Randstad

bouwbreed Premium

Rondje Randstad (1)

Rondje Randstad (1)
Graag reageer ik op het artikel ‘Vermeend: Rondje Randstad nuttiger dan kusteiland’ in Cobouwvan 19 februari (nummer 34). Voor de goede orde: we hebben al een eerste tracé liggen voor een ‘metrodienst’ tussen de steden in de randstad: het netwerk van de Nederlandse Spoorwegen. Nieuwe tracés voor dit netwerk? Ok, duur, maar waarschijnlijk renderend als stations worden gekoppeld aan intensief ruimtegebruik. (Flats, winkelcentra et cetera.) Helaas is dit in het verleden niet vanzelfsprekend geweest.
De NS heeft met de dienstregeling al twee keer zoveel treinen per uur laten stoppen op kleine stations. Nog een verdubbeling (acht keer per uur) en je hebt al een echte metro.
Rondje Randstad (2)
Het artikel ‘Vermeend: Rondje Randstad nuttiger dan kusteiland’ sluit goed aan bij het unsolicited proposal van het consortium Transrapid Nederland ( ABN/AMRO, Ballast Nedam, BAM, Fluor, Siemens) voor een ov verbinding tussen Schiphol-Amsterdam-Almere- Lelystad als eerste fase van een verdere doortrekking richting Den haag en Amersfoort en uiteindelijk een volledig geslo-ten rondje. Voorstel geeft aan hoe je dit nu meteen kan oppakken via een getrapte concessie. Ministerie heeft in ieder geval tot 2020 geen geld om iets te initiëren op deze verbinding Hier kun je dus geen nee tegen zeggen als je de dagelijkse problematiek rond Amsterdam kent. Voorstel is vooral ook sterk omdat het aangeeft hoe je binnen de huidige regelgeving nu aan de slag kunt. Door de nieuwe aan te leggen onafhankelijke lijn te laten halteren op de snijpunten met de toeleidende autosnelwegen kan een uitstekende overstap van auto naar OV door middel van geautomatiseerde transferia tot stand worden gebracht. Verder wordt gekoppeld met onderliggend regionaal OV.

Reageer op dit artikel