nieuws

Metrolijn in Amsterdam fors duurder

bouwbreed Premium

Amsterdam draait zelf op voor de gestegen bouw- en loonkosten van de Noord-Zuidlijn. Recht op extra compensatie van de overheid heeft de hoofdstad niet.

Dat heeft de Raad van State gisteren bepaald. De uitspraak, die in lijn is met een eerder vonnis van de Amsterdamse rechtbank, levert de gemeente een strop van ruim 20 miljoen euro.
Wethouder Tjeerd Herrema (infrastructuur) kon gisteren niet direct reageren. Volgens zijn woordvoerder bestuderen advocaten van de gemeente het besluit van de Raad van State momenteel grondig.
Amsterdam ontving in 1999 ruim een miljard euro aan subsidies van het Rijk voor de aanleg van de metrolijn. De bijdrage zou elk jaar worden aangepast aan de prijsstijgingen, maar in de ogen van de gemeente gebeurde dat in de jaren 2000 tot en met 2003 op een verkeerde manier, waardoor zij miljoenen euro’s subsidie misliep.

Percentage

De overheid hanteerde bij de indexering een vast percentage. Volgens Amsterdam had echter uitgegaan moeten worden van de daadwerkelijke loon- en prijsstijgingen in de grond- water en wegenbouwsector. De gemeente verkeerde ook in de veronderstelling dat dat was afgesproken.
De minister van Verkeer en Waterstaat weigerde extra compensatie, waarop Amsterdam naar de rechter stapte. Die oordeelde in 2006 dat de overheid op een juiste wijze heeft geïndexeerd.

Risicopotje

De Raad van State ziet ook geen enkele reden om Amsterdam tegemoet te komen. Volgens het hoogste rechtscollege van ons land wist de hoofdstad dat de overheid de standaard indexeringsmethode zou toepassen. “Over de gww-index is nimmer gesproken”, aldus de Raad.
Zij wijst bovendien op het risicopotje van de gemeente. Het Rijk stortte daar eenmalig 85 miljoen euro in ter afkoop van alle risico’s en onvoorziene zaken bij de bouw van de Noord-Zuidlijn. Volgens de Raad van State moet de gemeente de strop van 20 miljoen daar uit voldoen.

Reageer op dit artikel