nieuws

Het is nog wennen aan de nieuwe veili ge tunnels A73

bouwbreed Premium

Automobilisten moeten duidelijk nog wennen aan de twee nieuwe en veiligste tunnels bij Roermond en Swalmen. Storing na storing zorgde al voor een kettingbotsing en files op de A73.

Na een storing kort na opening van de Roertunnel was het gisteren twee keer raak bij de andere tunnel die ook een week geleden openging. Eerst sprong plotseling het verkeerslicht op rood door een systeemstoring. De zoveelste automobilist die plotseling moest remmen, botste op zijn voorganger en leidde een kettingbotsing in.
Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat had het systeem af moeten gaan wanneer een auto in de tunnel stilstaat (met pech) of zeer langzaam rijdt. Dat was niet het geval. De tunnelbeheerder onderzoekt de oorzaak.

Noodsignaal

’s Middags ging het systeem dat te hoge voertuigen signaleert wel terecht af. Ook nu veroorzaakte het noodsignaal een aanrijding.
Rijkswaterstaat wijt de problemen van beide tunnels – samen goed voor 64 systemen – aan de nieuwe Tunnelwet die Europese tunnels beoogt veiliger te maken.
“Strengere maatregelen zorgen ervoor dat bij elke storing in het veiligheidssysteem de tunnels van de A73 in Swalmen en Roermond automatisch worden afgesloten. Met als gevolg lange files. Andere tunnels in Nederland zullen in de nabije toekomst met dezelfde kinderziekten te maken kunnen krijgen.”

Getest

Volgens Rijkswaterstaat zijn beide tunnels voor opening uitvoerig getest. Rijkswaterstaat wil de tunnels de komende weekeinden sluiten. Onderzocht wordt of er iets mis is met de software.
Een woordvoerder van de commissie Tunnelveiligheid, (toetst tunnelplannen op basis van de nieuwe tunnelwet) laat weten dat de commissie geen rol heeft gespeeld bij de tunnels op de A73. “Omdat de bouwplannen van voor 2006 zijn.” De club wil verder geen commentaar geven. Ook aannemer Volker Wessels wil niets kwijt en verwijst naar de opdrachtgever.
Evo, belangenbehartiger van de vervoerders van verladers vindt het te vroeg om conclusies te trekken. “Het bedrijfsleven heeft er eerder op aangedrongen niet langer te wachten met (gedeeltelijk) openstellen van de tunnel. Kinderziekten zoals storingen kun je in de beginfase niet uitsluiten. Bovendien zijn de veiligheideisen uit de nieuwe tunnelwet er niet voor niets. Het zou dus nogal gemakkelijk zijn om na één storing te roepen dat dit onacceptabel is “, aldus woordvoerder Mark Jansen.

Reageer op dit artikel