nieuws

Fotografen richten hun blik op de bouw

bouwbreed Premium

Uitzicht vanachter een raam. Zwerfkerken. Zulke onderwerpen kiezen fotografen uit voor de Bouw in Beeld Prijs 2008.

De tien uitverkoren deelnemers zijn nu bezig met de ontwikkeling van hun fotoserie in het teken van het thema van dit jaar. Onder de noemer ‘Mijn Ruimte, Mijn Plek’ worden ze geacht de emotionele band tussen mens en (woon)ruimte te verbeelden.
De Bouw in Beeld Prijs komt voort uit een initiatief van Ballast Nedam en beleeft dit jaar haar tweede editie. De gedachte erachter is de bouwwereld op een artistieke manier onder de aandacht te brengen.
De belangstelling onder fotografen blijkt enorm. Deze keer meldden zich negentig kandidaten. De selectiecommissie koos er tien aan de hand van de ingediende voorstellen. De resultaten van de uitvoering worden vanaf half juni tentoongesteld in verschillende steden.

Rode draad

Documentairefotograaf Linda-Maria Birbeck is één van de tien deelnemers. “Wat me aanspreekt aan het thema is dat gaat om hoe de mens staat in zijn omgeving.” Dit is een rode draad in al haar werk, verklaart ze. Ze volgde eerder bijvoorbeeld twee jaar lang een jong stel dat in het begin dakloos was en eindigde in de eerste eigen woning.
De talrijke geïmproviseerde kerken die de Amsterdamse Bijlmer telt, kiest ze als onderwerp voor de Bouw in Beeld Prijs. Ze gebruikt de term ‘hangkerken’.
“De Bijlmer wordt vernieuwd. In flats die verdwijnen, huisden veel kerkgemeenschappen die door de sloop dakloos raakten. Deze zetten hun bijeenkomsten voort bij mensen thuis, in parkeergarages of bijvoorbeeld een snackbar.”
Nu is er een nieuw gebouw gekomen waarin veertig van die kerkgemeenschappen samen onderdak krijgen. “Mijn serie zal gaan over deze zwerfkerken en hun weg naar dat gebouw. Het zijn vrij gesloten gemeenschappen, dus ik moet veel tijd steken in het winnen van het vertrouwen van deze mensen.”
Johannes van Assem heeft een reputatie opgebouwd met onder meer landschapsfoto’s. “Ik hou van landschappen maar ook van mensen.”

Uitzicht

Ooit maakte hij een fotoserie van de gezichtsuitdrukking van caissières in supermarkten precies op het moment dat de klant aan het pinnen was. “Voor de opdracht die ik nu heb gekregen ga ik uitzichten van binnen naar buiten fotograferen. Mensen leven veel binnen dus daarvandaan zien ze het landschap vooral.”
De vorm is volgens hem een kwestie van zoeken. “Ik weet nog niet hoe ik het precies ga doen. Ik denk erover mensen op de foto’s een subtiele, figurerende rol te geven. Maar om te zien hoe mijn ideeën in de praktijk uitpakken, moet ik ze eerst uitproberen.”

Reageer op dit artikel