nieuws

CDA boos over afzien tunnelbak

bouwbreed Premium

Den Haag – De CDA-fractie in de Haagse gemeenteraad wil een betere onderbouwing voor het afblazen van twee ondergrondse sporen van Randstadrail bij het Centraal Station.

Vanwege extra kosten door nieuwe veiligheidswetgeving voor tunnels besloot wethouder Peter Smit van Verkeer hier onlangs van af te zien.
Daarnaast bleek uit onderzoek dat bij de bouw van een tunnel meer bestaande leidingen moeten worden verplaatst dan eerder was voorzien. Verder kwamen er ‘onvoorziene complicaties’ met de bestaande fundering van het station bij het inpassen van een tunnel met eindstation aan het licht. Het college pleit nu voor ‘aanlanding’ van het tracé op het busplatform boven het station.

Motivatie

“Deze motivatie door de wethouder is veel te mager”, verklaart CDA-raadslid Karsten Klein. Hij wil meer details over de totale omvang van de meerkosten en wijst erop dat deze bij de overheid te declareren zijn. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat kende overigens eerder al 37 miljoen euro toe bij ondertunneling.
“We weten niet wat de consequenties zijn voor deze rijksbijdrage. Daarbij is uitgegaan van een tunnel”, vervolgt Klein. Hij vraagt zich hardop af of het ministerie overgaat tot intrekking wanneer eerdere plannen niet doorgaan.
Volgens bestuursvoorlichter Geertje Janssen van Den Haag is echter nog geen definitief besluit genomen over het eindstation. “Dat is ook vanwege de medefinanciering door het Rijk.”

Scheveningen

Door van de tunnelbak af te zien, komt het eventuele doortrekken van RandstadRail naar Scheveningen in een ander daglicht te staan, zo weet het CDA verder. Omdat het eindstation nu niet meer in een tunnel komt is doorsteken onder het Malieveld door naar Scheveningen ‘vrijwel onmogelijk’.
Volgens voorlichter Janssen maakt het CDA echter een denkfout. “De fractie gaat uit van een tunnel bij de sporen 11 en 12. Het is al langer bekend dat dit te duur is, en onmogelijk vanwege een parkeergarage.”

Reageer op dit artikel