nieuws

Werk aan dek van Hollandse Brug simpeler

bouwbreed

Het bestaande brugdek van de Hollandse Brug wordt niet ingezaagd en van onderaf verwijderd, nadat een nieuw dek is aangebracht. Nieuwe onderzoeken wijzen uit dat overlaging ook mogelijk is. Het werk wordt er een stuk simpeler door, hoewel de brug waarschijnlijk even lang gesloten blijft voor vrachtverkeer.

Het besluit is volgens alliantiemanager Pim van Schaijk van van
Rijkswaterstaat genomen, nadat bij de detailuitwerking steeds meer informatie
naar boven kwam over de bestaande constructie. Het betonnen dek onder het asfalt
bleek minder bobbelig dan gedacht, waardoor er minder vulbeton nodig is om een
vlak dek te krijgen. Bovendien bleken de langsliggers een hogere restcapaciteit
te hebben. Aangezien de aanvankelijke voorkeursoplossing ook niet helemaal
gewichtsneutraal kon worden uitgevoerd, kon er net zo goed een overlaging
plaatsvinden. Dat is veel eenvoudiger dan het van onderaf inzagen en verwijderen
van het oude dek, nadat een nieuw dek is aangebracht. Vooral het doorzagen van
de voorspankabels en het op grote hoogte vanaf drijvende pontons oppakken en
verwijderen van het dek, plaatste de bouwers voor grote problemen. Het 20
centimeter dikke dek van de Hollandse Brug wordt dus nu overlaagd met 10
centimeter extra beton met een wapeningsnet. Geen hogesterktebeton, omdat
Rijkswaterstaat volgens Van Schaijk geen experimenten wil aangaan na op
belangrijke verbinding tussen Amsterdam en Almere. Zeker niet na de ervaringen
met overlaging met hsb op de Moerdijkbrug. Op de Hollandse Brug komt een laag
beton van B65, dat op normale manier verwerkbaar is. Stalen deuvels vormen de
verbinding met het oude dek. In totaal moeten er 100.000 deuvels op de brug
worden toegepast, zo’n vijf per vierkante meter. De alliantie zoekt nog naar een
manier om het aantal terug te brengen en de montage te automatiseren, zodat niet
elke deuvel apart ingeboord en bevestigd hoeft te worden. Voor het vrachtverkeer
dat sinds eind april niet meer over de brug mag, verandert er door de nieuwe
aanpak niet veel. Als de brug weer wordt vrijgegeven, zijn Strukton en Reef niet
nog een half jaar bezig met het verwijderen van het oude dek. Maar omdat dit
nieuwe ontwerp verder moet worden uitgewerkt, duurt het nog even voor er met de
uitvoering wordt gestart. Momenteel is Strukton bezig met het verwijderen van de
middenbarrier. Dat moet secuur gebeuren. Bij het aanbrengen van een nieuwe laag
asfalt halverwege de jaren negentig is Dura Vermeer op een gegeven moment met de
frees door het dek geslagen en was op verschillende plekken het water van het
Gooimeer te zien. Dergelijke verzwakkingen mogen niet nogmaals plaatsvinden.

Kosten

De kosten van de versterkingsopperatie raamt Van Schaijk op ruim 10 miljoen
euro. Dat is zeker 5 miljoen voordeliger dan de eerste hersteloptie. De geplande
verbreding van de brug, die aan beide zijden met 2 meter wordt uitgebreid, vergt
ook een paar miljoen euro. Specifieker kan de alliantiemanager niet zijn,
aangezien de verbreding en versterking deel uitmaken van een groter werk,
waarbij een groter stuk van de A6 wordt verbreed, inclusief de brug over de A1
bij knooppunt Muiderberg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels