nieuws

Utrecht wil nieuw laag en vriendelijk tramsysteem

bouwbreed

Een nieuwe tramlijn van Utrecht Centraal naar het UMC en universiteitencentrum de Uithof kost ongeveer 55 miljoen euro. Dat blijkt uit de Tramstudie Utrecht van HTM Consultancy. Als het project doorgaat, denken de bestuurders aan een doorgaande lijn naar Zeist en Vianen.

De studie is opgesteld in opdracht van het college van B en W en het dagelijkse bestuur van het BRU, de opdrachtgever van het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Beide partijen pleiten voor een tramlijn naar het UMC/Uithof: “De buslijn zit aan zijn grens. Dertigduizend passagiers per dag is echt te veel”, aldus Bert Lubbinge, in het BRU verantwoordelijk voor infrastructuur en openbaar vervoer. Als het aan de Utrechtse bestuurders ligt, wordt de nieuwe tramlijn in de stad gekoppeld aan de huidige tramlijn die van Utrecht Centraal naar Nieuwegein/IJsselstein loopt. Verschillende varianten zijn bestudeerd. Vooralsnog komt het gebruik van de Leidse Veertunnel in de tramstudie als meest realistische optie naar voeren. De koppeling kost tussen de 25 en 50 miljoen euro.
Hoe dan ook is de tramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein (18 kilometer) aan vervanging toe. De lijn is in 2013 aan het eind van zijn levensduur. Utrecht grijpt deze gelegenheid aan naar een totaal nieuw modern tramsysteem te kijken. Wethouder De Weger: “We denken aan een lage vloertram die we het liefst op gras laten rijden.”
De komende maanden wordt het tramplan verder uitgewerkt. Zo wordt onder meer bekeken waar de nieuwe tramlijn moet eindigen. Gedacht wordt aan een eindhalte bij een nog te bouwen transferium langs de A28.
Begin 2008 wil het College het tramplan voorhouden aan de Utrechtse gemeenteraad. Binnen een paar jaar moet de nieuwe tramlijn er komen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels