nieuws

Materieelinvasie tijdens spoedsloop in Meppel

bouwbreed

meppel ­- Een spijkerharde deadline maakte dat RGS Slooptechnieken de hele bouwvakvakantie met veel materieel aan de bak moest in Meppel. Daar gaan de kaaspakhuizen en de voormalige smelterij van Friesland Foods Frico tegen de vlakte.

Het grootste deel van het werk wordt uitgevoerd met eigen materieel, zoals een Hitachi Zaxis 470 LCH, een 3 tons gloednieuwe Hitachi Zaxis 350LC, een Hitachi Zaxis 160W een Komatsu PW170ES mobiele kraan (die binnen enkele weken wordt omgeruild voor een nieuwe). Verder een Volvo 360, een JCB JS220, twee Bobcats. Een 753 schranklader en een 334 minigraver werden ingezet voor binnensloopwerk.
Hoeben Metalen zette voor de metaalverwijdering een Fuchs MHL 350 met multigrijper in en Van Lenthe is er met een Volvo EC240BC. De bijhuur van een 75 tons Carterpillar 345C gedurende twee weken bleek nodig voor de wat tegenvallende sterkte van de zware betonvloeren. Daarnaast zijn nog een Komatsu PC450LC en een Volvo EC360BLC ingehuurd. Verder rijden er een Volvo en een Mercedes 2540 6×2 truck en een DAF XF95.430, 4 asser.
Bedrijfsleider Herman Nijkamp van RGS was zelf verantwoordelijk voor de calculatie en haalde de opdracht binnen. Speciaal voor dit karwei blies hij zijn vakantie af, schortte zijn kantoorwerk op. Hij zit nu door de enorme tijdsdruk dagelijks op de kraan. Volgens Nijkamp kreeg RGS de opdracht met als absolute voorwaarde dat de klus vóór 1 oktober geklaard moest zijn, op straffe van een fikse boete bij overschrijding. ”Dat de fabriek op 30 juni gesloten zou worden was al veel langer bekend, maar vanwege het financiële aspect moeten wij ons nu in allerlei bochten wringen. Een wonderlijke situatie, want waarschijnlijk komt het terrein nog meer dan een jaar braak te liggen. Normaal trek je voor een klus van deze omvang zes tot negen maanden uit. Na de laatste werkdag van Friesland Foods Frico op 29 juni stond het pand nog vol met kasten, bureaus, computers, faxen en wat je verder maar kunt bedenken. De stoelen waren letterlijk nog warm. Toen de eerste sloopwerkzaamheden van start gingen, moest het leegruimen van de panden nog beginnen.”

Meevaller

Volgens Nijkamp is de sloop technisch niet ingewikkeld. “De asbestsanering kostte drie weken. Uit het bodemonderzoek bleek dat het grondwater schoon was. Een mooie meevaller. Bewerkelijk en vertragend zijn de ongelooflijke hoeveelheden hout die vrijkomen van de plafonds. Hiervoor zetten we de mini Bobcats in en is het veel handwerk.” Meer dan de helft van de fabriek is inmiddels weg. De betonnen vloeren (nu in de buitenlucht) en de hopen puin geuren nog sterk naar kaas!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels