nieuws

Loze ambities

bouwbreed

Vanwege fijn stof snakt Nederland naar adem. Helaas blijkt het kabinet niet bij machte om lucht te verschaffen. Op papier lijken alle plannen zo mooi. Tal van ambities smoren echter in stroperigheid of op het hakblok van de Raad van State.Zelfs over geld is niet te klagen. Verkeer en Waterstaat heeft bijna 10 miljard euro op de begroting. Opvallend is wel dat minister Eurlings niet waarschuwt voor de dreigende onderuitputting. Subtiel zegt hij te sturen op het nieuwe motto duurzame groei.Wat is de werkelijkheid? De verbreding van de A4 strandde afgelopen zomer bij de Raad van State. Hetzelfde lot dreigt voor de Tweede Coentunnel, de Tweede Maasvlakte en alle andere MIRT-projecten. Ook woningbouwlocaties van meer dan drieduizend huizen zitten op slot. De ministers Eurlings en Cramer zitten met de handen in het haar. De ambitie en daadkracht van het kabinet gaan hopeloos onderuit door de kwelgeesten CO 2 en NO x , in combinatie met de rigide toetsing van de Raad van State. Het urgentieprogramma Randstad is kansloos, evenals de 55 infraprojecten die Eurlings binnen zijn kabinetsperiode in gang wilde zetten. Ook de lokroep van het kabinet om 100.000 huizen per jaar bij te bouwen, blijkt een luchtkasteel. De woningbouw stevent om die reden af op een nieuw diepterecord.Hoog tijd om de Raad van State via een wetswijziging terug te fluiten. Eurlings heeft al een eerste keurige poging gedaan met een brief over het vernietigde tracébesluit van de N9. In oktober zullen de rechters zich buigen over de vraag of een minister zich wel mag bemoeien met rechtszaken. Het hoogste rechtsorgaan is namelijk onaantastbaar en kan alleen op een nieuw spoor gezet worden via nieuwe wetgeving, waardoor rechters anders moeten toetsen.Het dualisme van Thorbecke heeft een keerzijde: nieuwe regels kosten tijd, veel tijd. Niet te verwachten valt dat de problemen op slag voorbij zijn als de Eerste Kamer vaart zet achter de nieuwe Wet luchtkwaliteit.

Vanwege fijn stof snakt Nederland naar adem. Helaas blijkt het kabinet niet bij machte om lucht te verschaffen. Op papier lijken alle plannen zo mooi. Tal van ambities smoren echter in stroperigheid of op het hakblok van de Raad van State.Zelfs over geld is niet te klagen. Verkeer en Waterstaat heeft bijna 10 miljard euro op de begroting. Opvallend is wel dat minister Eurlings niet waarschuwt voor de dreigende onderuitputting. Subtiel zegt hij te sturen op het nieuwe motto duurzame groei.Wat is de werkelijkheid? De verbreding van de A4 strandde afgelopen zomer bij de Raad van State. Hetzelfde lot dreigt voor de Tweede Coentunnel, de Tweede Maasvlakte en alle andere MIRT-projecten. Ook woningbouwlocaties van meer dan drieduizend huizen zitten op slot. De ministers Eurlings en Cramer zitten met de handen in het haar. De ambitie en daadkracht van het kabinet gaan hopeloos onderuit door de kwelgeesten CO 2 en NO x , in combinatie met de rigide toetsing van de Raad van State. Het urgentieprogramma Randstad is kansloos, evenals de 55 infraprojecten die Eurlings binnen zijn kabinetsperiode in gang wilde zetten. Ook de lokroep van het kabinet om 100.000 huizen per jaar bij te bouwen, blijkt een luchtkasteel. De woningbouw stevent om die reden af op een nieuw diepterecord.Hoog tijd om de Raad van State via een wetswijziging terug te fluiten. Eurlings heeft al een eerste keurige poging gedaan met een brief over het vernietigde tracébesluit van de N9. In oktober zullen de rechters zich buigen over de vraag of een minister zich wel mag bemoeien met rechtszaken. Het hoogste rechtsorgaan is namelijk onaantastbaar en kan alleen op een nieuw spoor gezet worden via nieuwe wetgeving, waardoor rechters anders moeten toetsen.Het dualisme van Thorbecke heeft een keerzijde: nieuwe regels kosten tijd, veel tijd. Niet te verwachten valt dat de problemen op slag voorbij zijn als de Eerste Kamer vaart zet achter de nieuwe Wet luchtkwaliteit.
In deze kabinetsperiode kan alleen een noodwet nog lucht brengen. Letterlijk. Anders zit Nederland en zeker de Randstad naar adem happend op slot.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels