nieuws

Hydro stopp-remsysteem werkt zonder hulp voorwagen

bouwbreed

Veldhuizen wagenbouw in Groenekan heeft een nieuw remsysteem ontwikkeld voor aanhangwagens en opleggers. Het zogenaamde Hydro-stopp systeem werkt geheel onafhankelijk van de voorwagen waardoor aanpassingen aan het trekkende voertuig achterwege kunnen blijven. De vinding is genomineerd voor de RAI Innovation Award die in oktober op de bedrijfsautorai wordt uitgereikt.

De standaard trekker/oplegger-combinaties van Veldhuizen maakten tot nu toe gebruik van een luchtdruk remsysteem. Daarbij werd de luchtdruk geleverd door een op het trekkerchassis gemonteerde compressor. Dat betekende een vrij ingrijpende en dure toevoeging aan de trekker en bovendien een ingreep in het bestaande remsysteem van het voertuig. Door de SCR- en EGR-systemen die nodig zijn om de emissie-eisen te halen wordt het echter steeds lastiger om een compressor op te bouwen. Er is steeds minder ruimte rondom de motoren en elektrisch aangedreven luchtcompressoren voldoen in de praktijk ook maar matig.
Een ander probleem was de ombouw van gebruikte voertuigen. Het opbouwen van een compressor op een gebruikte trekker was financieel vaak niet interessant. Voor Pieter Veldhuizen reden genoeg om te gaan zoeken naar een alternatief. Dat alternatief werd gevonden in het zelf ontwikkelde ‘Hydro-Stopp’-remsysteem. Dit systeem wordt aangestuurd door de 12 volt puls van het remlicht. Op de oplegger of aanhangwagen is een bakje gemonteerd met daarin een 12 volt accu, een Bosch ESP unit en een hydraulische ALR. Die laatste zorgt voor de remkrachtregeling die afhankelijk is van de asbelasting. Al naar gelang de belading van de aanhangwagen wordt de remkracht geregeld tussen 25 en 100 procent.
Als regelunit is er gekozen voor een standaard 12 volt component uit de autowereld, namelijk een Bosch ESP unit. Deze unit zit ondermeer in de Volkswagen Crafter, de Mercedes Sprinter en de Iveco Daily. De remvertraging wordt gemeten met een ‘G-sensor’, een gewichtje dat door G-krachten naar voren slingert als de voorwagen remt. De G-sensor geeft de benodigde remkracht door aan de ESP-unit waarin een hydraulische pomp zit. Middels een variabele klep wordt de remdruk vervolgens geregeld tussen de 3 en de 100 bar. De capaciteit van de hydraulische pomp is overigens 150 bar.
De remschijven en klauwen waar Veldhuizen gebruik van maakt zijn afkomstig van de Iveco C-klasse. Deze remdelen hebben een remca paciteit van 4200 Kg per as.

Testen

U itvoerige testen op de testbaan van de RDW in Lelystad hebben inmiddels geleid tot een goedkeuring van het Hydro-Stopp-remsysteem. Voor een éénassige oplegger is de remcapaciteit goed voor 4,5 ton totaalgewicht. Bij een tandemasser is dat 5,5 ton.
In Lelystad werden wij ook in de gelegenheid gesteld om te rijden, en vooral remmen met het nieuwe remsysteem. Een aantal ‘Clixtar-combinaties waaronder een Renault Master met een glasrasteel opbouw en een oprijwagen met een Bobcat stonden hiervoor gereed. Voor het rijden met deze voertuigen is een BE rijbewijs voldoende. Hoewel zo’n ‘Clixtar’ in feite een combinatie is rijdt het als een bakwagen. Erg stabiel en bovendien is het eenvoudig achteruitrijden met zo’n Clixtar. Ook de Mitsubishi Fuso-trekker met oplegger reageert voorbeeldig.
De oplegger remt zoals je dat verwacht van een goed remmende oplegger. Op de natte testbaan blokkeert er hier en daar een as maar aan een ABS-systeem in combinatie met Hydro-stopp wordt gewerkt voor de toekomst. Veldhuizen is inmiddels overgegaan tot de productie van zeventig opleggers in de meest voorkomende configuraties m et het Hydro-Stopp-systeem.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels