nieuws

Files slinken meest bij extra heffing in spits en meer infra

bouwbreed

SHrS – De files op de weg zullen het meeste afnemen met invoering van een algemene kilometerheffing in combinatie met een extra spitsheffing op drukke wegen. Voorwaarde is dan wel dat de opbrengst van de spitsheffing, 357 miljoen euro per jaar, in de aanleg nieuwe wegen wordt gestopt.

In de gisteren gepresenteerde studie “Beprijzing van het wegverkeer” concludeert het Ruimtelijk Planbureau (RPB) dat een combinatie van heffingen en een forse aanvullende investering in nieuwe wegen het beste is voor de welvaart en op jaarbasis zeker 1,5 miljard euro oplevert. Minpuntje is alleen dat de opbrengst van het rekeningrijden voor het milieu lager uitkomt omdat extra infrastructuur nu eenmaal hogere emissies oplevert.
Het rapport werd gisteren overhandigd aan de topambtenaar van Verkeer en Waterstaat. Het departement is volop bezig met de voorbereiding voor de invoering van wegbeprijzing. Minister Eurlings wil deze kabinetsperiode een eerste “betekenisvolle” stap zetten. Dit najaar moet duidelijk worden wat dat precies inhoudt.
Het planbureau heeft drie opties onderzocht. Als eerste een vast bedrag per afgelegde kilometer. Dit leidt tot enige verbetering van de doorstroming in de spits. Verder is er de kilometerheffing met een aanvullende spitsheffing op drukke wegen. Dan zal de doorstroming “duidelijk beter worden dan bij de vlakke kilometerheffing alleen”, stelt het RPB. Het verkeer heeft echt het meeste baat bij de derde variant waarbij de opbrengst van de spitsheffing gericht wordt gebruikt voor investeringen in nieuwe infrastructuur.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels