nieuws

Diefstalbeveiliging meer een zaak van verhuurder

bouwbreed

Diefstalbeveiliging is meer een zaak van de verhuurder dan van de fabrikant. Dat lieten enkele machinebouwers desgevraagd weten tijdens de vakbeurs Nordbau. Enkele verhuurders vertelden op hun beurt dat diefstalbeveiliging zeker hun aandacht heeft, maar dat ze het niet als het ultieme wapen zien in de strijd tegen machinediefstal.

“Diefstalbeveiliging is een systeem,” zegt Bau Rent Baumaschinen Mietservice uit Hamburg. “En elk systeem wordt op een gegeven moment gekraakt! Wanneer dat gebeurt moet je alles weer ombouwen.” Zulke systemen doen vaak meer dan alleen waarschuwen dat een onbevoegde er met een machine vandoor gaat. Al die gegevens moeten worden bekeken. Met een klein machinepark is dat nog wel in een redelijk beperkte tijd te doen, vindt de Duitse verhuurder, maar met een grote(re) verhuurvloot kost dat al snel een paar uur.

Waarde

MVS Zeppelin uit Garching bei München beproeft momenteel met verschillende leveranciers de waarde van diefstalbeveiliging in de praktijk. De verhuurder zegt niet afhankelijk te willen zijn van één systeem. Nog dit jaar wil het bedrijf een keuze maken voor zijn machinepark. In de tussentijd studeert MVS Zeppelin op systemen die de gebruiksgegevens van de machines vastleggen. Naar het zich laat aanzien zullen dat vooral de systemen zijn die Caterpillar aanbiedt.
Hermann Paus Maschinenfabrik uit Emsbüren maakt zich nog niet erg druk om diefstalbeveiliging. Niet in de laatste plaats omdat ‘de klant’ er tot nog toe maar zelden om vraagt. Bijvoorbeeld omdat de markt al een ruime sortering aan beveiligingen biedt. Ook het soort machines dat Paus bouwt speelt een rol: die zijn kleiner van formaat en dus makkelijker uit het zicht of achter slot en grendel te zetten. Zonder daarmee een waarde-oordeel te geven merkt de fabrikant op dat machines op een onbewaakte bouwplaats een wel erg makkelijke prooi zijn. “Op zulke bouwplaatsen slaan vooral vandalen toe”, constateert Wirtgen uit Windhagen. Ook deze fabrikant zet diefstalbeveiliging nog niet hoog op de prioriteitenlijst. Beveiliging tegen vandalisme daarentegen wel. Stukgetrokken leidingen en losgeschroefde accu’s kunnen een enorme vertraging veroorzaken, net als ingeslagen meters. “Het ontwerp kan de schade door vandalisme al flink voorkomen.” En als gevolg daarvan worden de machines minder gevoelig voor diefstal, stelt de fabrikant.
Dynapac uit Wardenburg maakt zich helemaal niet druk over diefstalbeveiliging, “om de simpele reden dat dieven machines als asfaltspreiders nu eenmaal te groot vinden om mee te nemen.” Ook het kleinere materieel trekt tegenwoordig weinig de belangstelling van dieven. Dynapac noemt het aantal diefstallen beduidend minder dan pakweg acht jaar geleden. “Deels omdat de douane aan bijvoorbeeld de oostelijke grenzen van de EU beter controleert of iemand met recht en reden een machine vervoert.” En deels omdat bedrijven hun machines beter beveiligen.
“Beveiliging is een zaak voor de eigenaar,” vindt Dynapac. Een half uurtje rondkijken op het internet levert al snel tien aanbieders van beveiligingssystemen op. Waarmee de machinebouwer tevens wil aangeven dat het eigenlijk niet (meer) loont om zelf zulke voorzieningen te ontwikkelen. De fabrikant maakt wel zelf diagnosesystemen die doorlopend de toestand vastleggen waarin een machine verkeert. In de praktijk worden die gegevens weinig gebruikt, constateert Dynapac. “Veel bedrijven zetten hun machines in met vast personeel. En vaste machinisten zorgen nu eenmaal goed voor het materieel wat ze onder hun beheer krijgen. Anders gezegd: de machinist weet soms meer van een machine dan een diagnosesysteem.”

Piraterij

Diefstal en vandalisme zijn incidenten, vindt bouwer van onder meer asfaltfrezen Wirtgen; piraterij is daarentegen een structureel probleem geworden. De machinebouwer noemt het namaken van onderdelen in China, Hongarije of Italië een regelrechte bedreiging. Deze praktijk is al zo ver gevorderd dat de producenten hun nagemaakte onderdelen op dezelfde beurzen tonen waar Wirtgen zijn originele onderdelen toont. Op de naastgelegen stand op de Bauma China bijvoorbeeld. Daar is maar weinig tegen te doen; in China werken wet en regel omtrent de patentbescherming niet echt mee. Gebruikers kunnen de nagemaakte onderdelen zonder al teveel moeite onderscheiden van de originele. Het probleem is dat ze dat verschil vaak niet willen zien, bijvoorbeeld omdat de nagemaakte onderdelen goedkoper zijn. Dat prijsverschil kan op de locatie maar al te makkelijk de oorzaak zijn van een ongeluk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels