nieuws

Station op wielen

bouwbreed

De twee blauwe transportwagens (Gamak 2400) van de firma Sarens staan klaar om het monumentale station van Houten te verplaatsen. Nu rust het station van 30 meter lang en 600 ton zwaar op veertien vijzelportalen. Nog 10 centimeter omlaag en de twee wagens kunnen onder het pand worden gereden. Eenmaal onder de met beton ingepakte funderingen worden de wagens computergestuurd tegen het station omhoog geduwd. Eigenlijk zou het station eergisteren op wielen worden gevijzeld, maar door de harde wind, moest de operatie worden uitgesteld. Vandaag wordt het meer dan honderd jaar oude (1868) station 150 meter verplaatst. Freysinnet is de hoofdaannemer.

De twee blauwe transportwagens (Gamak 2400) van de firma Sarens staan klaar om het monumentale station van Houten te verplaatsen. Nu rust het station van 30 meter lang en 600 ton zwaar op veertien vijzelportalen. Nog 10 centimeter omlaag en de twee wagens kunnen onder het pand worden gereden. Eenmaal onder de met beton ingepakte funderingen worden de wagens computergestuurd tegen het station omhoog geduwd. Eigenlijk zou het station eergisteren op wielen worden gevijzeld, maar door de harde wind, moest de operatie worden uitgesteld. Vandaag wordt het meer dan honderd jaar oude (1868) station 150 meter verplaatst. Freysinnet is de hoofdaannemer.
Foto: Dijkstra

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels