nieuws

Spaanse bouw exporteert concessiemodel autowegen

bouwbreed

Spaanse bouwers exporteren in toenemende mate hun expertise op het gebied van concessies. Daarbij beperken zij zich niet tot Europa en Zuid-Amerika, maar zijn zij inmiddels ook actief in de Verenigde Staten.

Het is nog maar dertig jaar geleden dat Spaanse civiel ingenieurs met woordenboeken langs de deuren gingen. De Spaanse bouwmarkt was in een diepe crisis gedompeld. Daar is sindsdien het nodige veranderd. Sinds begin jaren tachtig hebben de grote Spaanse bouwers zich evenals hun Engelse collega’s sterk gericht op aanverwante takken van sport waar de winstmarges hoger zijn, zoals concessies, maar ook energie.
Daarnaast liep de bouwproductie sterk op mede dankzij Europese subsidies. Die werden voor een belangrijk deel gebruikt voor de aanleg van infrastructuur, vooral in de vorm van tolwegen.
Nu liggen de Spaanse bouwers er dan ook goed bij. Vele halen een belangrijk deel van hun omzet uit andere activiteiten dan bouw. Ferrovial bijvoorbeeld haalt 41 procent uit de omzet van de vliegvelden die zijn overgenomen met de acquisitie van de Britse luchthavenbeheerder BAA.
De meeste grote Spaanse bouwers hebben daarnaast belangen in concessies van autowegen. Zo is het bedrijf dat de meeste concessies heeft op autowegen in de Verenigde Staten het Spaanse Cintra waarin Ferrovial weer een controlerend belang heeft. In Ferrovial heeft de Australische bank Macquarie weer een groot belang.
Onlangs is bekend geworden dat in drie van de vier combinaties die nog in de race zijn voor een concessie van 2 miljard dollar in Texas, Spaanse bouwers zitten.
Ook in Engeland en Ierland zijn de Spanjaarden volop bezig.

Invloed

Behalve in concessies is de invloed van Spaanse bouwers ook zichtbaar in overnames en belangennemingen. Niet voor niets heeft Spanjes grootste bouwer ACS een belang genomen van 25 procent in Hochtief.
Het bedrijf Fomento De Constucciones Y Contratas met een omzet van 12,8 miljard heeft vorig jaar een van de grotere Oostenrijkse bouwers overgenomen, Alpine Mayreder Bau. Ferrovial heeft W.W.Webber in Houston, het Engelse Amey en de grootste Poolse aannemer Bumidex overgenomen.
Volgens aannemers uit andere landen die eveneens internationaal bezig zijn, is het succes van de Spanjaarden vooral te danken aan het lef dat ze hebben. Zo is het Spaanse Global Via Infraestructuras als enige bieder overgebleven voor een concessie-contract van 550 miljoen dollar in Mexico. De enige andere gegadigde, Bouygues, heeft zich teruggetrokken vanwege de risico’s. Het gaat om een weg in een bergachtige streek waarnaar zelfs nog geen geologisch onderzoek is gedaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels