nieuws

Rijkswaterstaat bouwt 30 jaar oude Muiderbrug om tot tuibrug

bouwbreed

De Muiderbrug leidt de A1 tussen Diemen en Muiden over het Amsterdam-Rijnkanaal. De stalen brug vergde na ruim 30 jaar dienst een ingrijpende verbouwing; na de oplevering moet de brug weer zo’n 20 jaar meekunnen. Tegelijk moet de oeververbinding ruim 40 centimeter hoger komen te liggen om schepen met vier op elkaar gestapelde containers te kunnen doorlaten. En als voorbereiding op de toekomstige wisselstroken van de A1 wordt de parallelweg op de brug 80 centimeter verbreed. Rijkswaterstaat gaat ervan uit dat CFE uit Rotterdam en Victor Buyck Steelconstruction uit het Belgische Eeklo eind volgend jaar gereed zijn.

De Muiderbrug leidt de A1 tussen Diemen en Muiden over het Amsterdam-Rijnkanaal. De stalen brug vergde na ruim 30 jaar dienst een ingrijpende verbouwing; na de oplevering moet de brug weer zo’n 20 jaar meekunnen. Tegelijk moet de oeververbinding ruim 40 centimeter hoger komen te liggen om schepen met vier op elkaar gestapelde containers te kunnen doorlaten. En als voorbereiding op de toekomstige wisselstroken van de A1 wordt de parallelweg op de brug 80 centimeter verbreed. Rijkswaterstaat gaat ervan uit dat CFE uit Rotterdam en Victor Buyck Steelconstruction uit het Belgische Eeklo eind volgend jaar gereed zijn.
In de eerste fase leggen de bouwers de funderingen voor de verbrede Muiderbrug en de nieuwe fietsbrug. De palen worden deels ingeschroefd en deels ingeheid. Voor het maken van de funderingen komen aan beide kanten van het Amsterdam-Rijnkanaal nieuwe damwanden. Het aanbrengen van de fundering en de damwanden duurt tot begin oktober dit jaar.
In de eerste helft van het volgende jaar worden dwarsbalken onder de brug gemonteerd. Aan deze balken wordt later de tuiconstructie bevestigd; de balken geven de brug in het midden ook extra ondersteuning.
Begin volgend jaar worden de 70 meter hoge pylonen ingehesen en voorgespannen. De keuze voor twee pylonen voorkomt dat de brug zijwaarts kantelt. Aan de voor- en achterkant houden de tuien de brug in evenwicht. Het portaal, de fundering, de tuien en het wegdek samen maken de brug stabiel. Met het spannen van de tuien komt de brug op zijn nieuwe hoogte. Benthem Crouwel Architects uit Amsterdam maakte het ontwerp voor de verbouwde Muiderbrug. Ingenieursbureau Iv Infra uit Papendrecht ontwierp de fietsbrug naar het nieuwe uiterlijk van de autobrug. Het werk voor de bovenbouw van deze oeververbinding begint zodra de Muiderbrug gereed is. Fietsers bereiken nu nog via de parallelweg op de autobrug de overkant. Op termijn moet Rijkswaterstaat Noord-Holland in zijn werkgebied de Schellingwouderbrug en de Amsterdamsebrug aanpassen aan de grotere doorvaarthoogte voor het Amsterdam-Rijnkanaal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels