nieuws

Ontwerp stalen vakwerkbrug Minneapolis droeg bij aan instorting

bouwbreed

Het instorten van een brug in Minnesota vestigt de aandacht op de deplorabele conditie van de Amerikaanse infrastructuur.

De American Society of Civil Engineers (ASCE) publiceerde in 2005 een rapport waarin staat dat de infrastructuur wordt verwaarloosd omdat te weinig geld beschikbaar komt voor onderhoud, reparatie en vervanging. Volgens dit rapport vertoont 27 procent van de 600.000 Amerikaanse bruggen aanzienlijke mankementen. Het probleem is dat onderhoud niet wordt uitgevoerd en dat bruggen veel grotere lasten dragen dan waarvoor ze zijn ontworpen.
In december 1967 kwamen 46 mensen om het leven bij het instorten van een stalen vakwerkbrug over de Ohio rivier in West-Virginia. Deze ramp – veroorzaakt doordat één stalen onderdeel van de brug bezweek – leidde tot een complete herziening van de Amerikaanse richtlijnen voor het bouwen van bruggen. Nieuwe bruggen moeten sedert 1967 voldoende redundantie hebben; het falen van één structureel element mag nooit mag leiden tot complete ineenstorting.
De I-35W brug die vorige week instortte werd een maand voor de ramp van 1967 in gebruik genomen. In het ontwerp van de stalen vakwerkbrug in Minneapolis zat dan ook niet de redundantie die in 1967 tot norm werd verheven. In een rapport uit 2003 staat ten overvloede dat het ontwerp non-redundant is.

Populair

De stalen brug was in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw in de VS zeer populair vanwege de relatief lage bouwkosten. Volgens dr. John Schuring, hoogleraar civiele techniek aan het New Jersey Institute of Technology, werd het in de jaren zestig echter duidelijk dat de brug behalve dat hij non-redundant was nog een probleem had: scheurtjes in het staal. “Het ontwerp werd steeds minder populair”, aldus Schuring.
Metaalmoeheid, vibraties door werkzaamheden en bodemerosie rondom de fundering worden genoemd als mogelijke oorzaken voor instorten van de brug. De onderzoekers willen ook weten of het vastroesten van stalen bruglagers een rol heeft gespeeld. Deze lagers zitten daar waar het stalen vakwerk rust op de vier betonnen pijlers en zorgen dat de brug heen en weer kan bewegen bij krimpen en rekken als gevolg van temperatuursveranderingen. Bij een inspectie in 1990 bleek dat de lagers waren vastgeroest waardoor het stalen vakwerk extra werd belast.
Omdat twijfels zijn gerezen over het ontwerp van de brug in Mississippi heeft het Amerikaanse ministerie van transport alle staten het advies gegeven de 765 vakwerkbruggen met een soortgelijk ontwerp te inspecteren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels