nieuws

Muziek in lichte overkapping ondanks beperkt aantal locaties

bouwbreed

Het aantal geschikte locaties voor lichte overkappingen over snelwegen is zeer beperkt. Toch heeft de markt de hoop nog niet opgegeven.

Geluidsschermen worden hoger en duurder, de lucht rond steden vuiler. Omdat betonnen of stalen tunnels ook niet goedkoop zijn, zette het Innovatie Programma Luchtkwaliteit van Rijkswaterstaat een studie op naar lichtgewicht overkappingen. Met het rapport ‘Overkappen van wegen en luchtbehandeling’ is de eerste fase afgerond. Diverse marktpartijen zoals DHV en Movares reikten soms opmerkelijke ideeën aan.
“De studie biedt Rijkswaterstaat een aardig inzicht”, meent Theo Cornelissen, auteur van het rapport. Verrassend vindt hij vooral de bijdrage van Bosvariant en TNO die een weg overkappen met een tuinkas. “Dat is geen luchtfietserij. Deze branche is gewend om enorme oppervlaktes te overkappen. Bovendien is de prijs van 7 miljoen euro per kilometer van twee keer drie rijstroken goed onderbouwd.”
Cornelissen weigert echter te geloven dat een lichtgewicht overkapping van tentdoek, koudgebogen glas of opgeblazen folie afrekent met het vraagstuk luchtkwaliteit, snelwegen en bebouwing. “Het overkappen van snelwegen is vergeleken met een geluidsscherm effectief. Tegelijkertijd zegt mijn boerenverstand dat een overkapping ook duur is. Op maar een paar locaties biedt een overkapping uitkomst.” Volgens Cornelissen zet het rapport een aantal partijen met beide benen op de grond. “Rijkswaterstaat heeft serieus aandacht voor de lichte overkappingen, maar vooralsnog zijn het vooral actiegroepen van bewoners die deze oplossing echt zien zitten.”

Afkappen

Marjan den Braber, projectmanager bij DHV, is het grotendeels met Cornelissen eens. Toch zit er volgens haar muziek in het nog jonge concept. “Wij zijn getriggerd door de andere manier van denken over materiaalgebruik. Ja, de route van de lichte overkapping is onvoldoende uitgekristalliseerd, maar tegelijkertijd is het te vroeg om deze discussie af te kappen.”
Den Braber ziet kansen bij grote steden die graag bebouwing langs snelwegen willen. “Of op plaatsen waar een aantal maatschappelijke problemen samenkomt.” Als concrete voorbeelden noemt zij de Gaasperdammerweg in Amsterdam en de A15 bij Rotterdam. Ook bij tunnelmonden kan een mooi vormgegeven lichtgewicht overkapping volgens Den Braber uitkomst bieden.

Luchtbehandeling

Overigens laat het IPL-rapport ook zien wat de markt voor ogen heeft op het gebied van luchtbehandeling. Volgens het rapport is het verdunnen van verontreinigde lucht (schoorstenen of ventilatie) een zeer goed toepasbare maatregel. “Deze maatregel kan worden getroffen bij bestaande tunnels en kan bij de bouw van nieuwe tunnels en overkappingen de haalbaarheid vergroten.” De onderzoekers vinden het reinigen van lucht in tunnels of overkapte wegen vanwege de hoge kosten “minder voor de hand liggend”.
Omdat elke vervuilde snelweglocatie om een op maat gesneden oplossing vraagt, benadrukt Cornelissen dat het rapport moet worden beschouwd als een kookboek zonder concrete recepten. “En bij elk recept moet je citroensap toevoegen en niet te veel peper gebruiken.”
Momenteel werkt het IPL aan een matrix, waarmee de uit de markt verkregen kennis toegankelijk wordt gemaakt voor Rijkswaterstaat. In de matrix komt te staan welke oplossing op welke locatie het meest geschikt is.

Kostprijzen lichtgewicht overkappingen twee x drie rijstroken
Marktpartij Type Kosten (euro/per km)
1. DHV beton met lichte ribben 65 miljoen euro
2. TU Eindhoven/Booghal Stalen spanten met folie 6 miljoen euro
3. Bosvariant/TNO Glazen kas 7 miljoen euro
4. Samenwerking CI etc Aluminium constructie met doek 12 miljoen euro
5. Lammerts van Bueren Tent 6,6 miljoen euro
6. Movares Koudgebogen glas 20 miljoen euro

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels