nieuws

Millimeterwerk op de Hollandse Brug

bouwbreed

Op de Hollandse Brug in de A6 (Almere-Buiten-Lelystad) gaan deze maand de eerste herstelwerkzaamheden van start. Werkvakverlichtingsspecialist Effink brengt hier momenteel twintig tijdelijke lichtmasten aan. Het plaatsen gebeurt overdag, met een speciale op afstand bestuurde wagen opdat het werk in de beperkte ruimte veilig kan worden uitgevoerd.

De brug over het Gooimeer zal de komende maanden worden versterkt en verbreed; een ingreep die is ingegeven door de toegenomen verkeersbelasting. Naast een nieuw brugdek zal onder andere de samenstelling van de zes rijstroken veranderen. De hoofdaannemer, bouwcombinatie Reef/Strukton, is al bezig met de voorbereidende werkzaamheden.
Voor het groot onderhoud moet de oorspronkelijke lijnverlichting in de middenberm wijken. De brug wordt gedurende de herstelwerkzaamheden voorzien van tijdelijke verlichting. Aan beide kanten op de brug worden momenteel – om de circa 45 meter – lichtmasten geplaatst, tien aan elke kant. Het aanbrengen van deze 8 meter hoge tijdelijke lichtmasten gebeurt door Effink uit Hengevelde, specialist in het plaatsen van werkvakverlichting op rijks- en provinciale wegen. “We hebben hiervoor een speciale constructie bedacht. De specifiek voor dit project vervaardigde lichtmasten zijn op 40 bij 40 centimeter grote en 2,5 centimeter dikke stalen voetplaten gelast die zijn versterkt en verzwaard. De voetplaten worden vervolgens gemonteerd op de bestaande bouten in de geleiderail” zegt Chantal Kluin van Effink.
Het gaat om maatwerk. “De voetplaten zijn allemaal apart ingemeten en pas gemaakt.” Kluin spreekt van “millimeterwerk. In het werk kan er nog wat bijgeschaafd worden, maar bij te grote afwijkingen moeten de platen terug naar metaalbewerkingsbedrijf H.P. Metaal in Goor.” De tijdelijke voorziening voldoet aan de eisen voor de zwaarste stormklasse.

Veiligheid

Het plaatsen van de lichtmasten is geen sinecure. “De werkzaamheden vinden overdag plaats wanneer het verkeer voorbij raast. Kluin: “Een moeilijkheidsfactor is de beperkte ruimte. Een van de eisen die Rijkswaterstaat stelt bij het werkzaamheden aan de kant van de weg is een vrije werkruimte van 1,10 meter. We zijn op zoek gegaan naar een veilige manier om de verlichting aan te brengen.”
Effink maakt bij deze klus gebruik van een speciale, op afstand bestuurbare vrachtwagen met een uitschuifbare kraan. De Volvo FM 480, afkomstig van leverancier Nijwa Groep-vestiging Rijssen, beleeft op de Hollandse Brug zijn Nederlandse primeur.
Het gaat om een bakwagen met een laadlengte van 11,80 meter, voorzien van een 42-tons kraan die vijf keer hydraulisch uitschuifbaar is. De wagen is uitgerust met drie camera’s: één in de bak, één achterin en één in de dooie hoek rechts. Kluin: “Daardoor kun je op de millimeter langs de geleiderail manoeuvreren zodat er aan de andere kant meer ruimte overblijft.” De vrachtwagen met afstandsbediening rijdt stapvoets maar kan een maximale snelheid van circa 25 kilometer per uur halen.
Effink legt momenteel de laatste hand aan de masten. Medio september zal de parallelbaan worden afgesloten; die is nodig om de wegwerkzaamheden te kunnen uitvoeren.
Als alternatief gaat dan een veerpont in de vaart voor voetgangers, fietsers, landbouwverkeer en vrachtwagens tot 12 ton. De planning is dat het werk aan de brug medio volgend jaar klaar is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels