nieuws

‘Kust versterken tijdens stormseizoen moeilijker’

bouwbreed

De versterking van Zwakke Schakel Noordwijk aan Zee begint over enkele weken. Voor het eerst voert Van den Biggelaar Aannemingsbedrijf BV uit Velddriel samen met onderaannemer Liebregts uit Middelbeers een kustversterking uit tijdens het stormseizoen.

Niels Kamphuis van Van den Biggelaar Aannemers en Teun de Koning van Liebregts zien het werk in Noordwijk echter vol vertrouwen tegemoet. “Wij hebben in deze combinatie al vaker samengewerkt”, zegt Kamphuis in de kantine van het bouwbedrijf uit Velddriel. “Samen hebben we al gewerkt aan zeedijken in Zeeland.”
Maar, zo zeggen de twee, zij doen deze klus ook zeker niet ‘even tussendoor’. “De moeilijkheid zit in het korte tijdsbestek. Half januari moeten we klaar zijn met de versterking van de dijk. Dat betekent dat we midden in het stormseizoen moeten werken. Dat is zeker niet onmogelijk, maar het maakt het werk er ook niet makkelijker op”, aldus Kamphuis. Volgens hem wordt er eigenlijk nooit gewerkt aan keringen tijdens het hoogwaterseizoen. Maar de belangen zijn voor de omgeving te groot om te lang te wachten. “We beginnen direct na de bouwvak. Op 15 januari willen we klaar zijn. Dat is hard werken, maar we zijn ervan overtuigd dat we het aankunnen”, zegt De Koning met zelfvertrouwen.
De omzet van het project in Noordwijk is 4,7 miljoen euro exclusief btw. “4,7 Miljoen euro lijkt misschien niet veel, maar door het korte tijdsbestek is het een flinke opdracht”, licht Kamphuis toe.
Het is niet alleen de tijd die de opdracht een ‘bijzonder tintje’ geeft. Het werk is extra delicaat door de aanwezigheid van twee tophotels (hotel Oranje en hotel Huis ter Duin). “Noordwijk aan Zee is een prominente badplaats waar veel toeristen komen. De werkzaamheden vinden plaats in de directe omgeving van deze hotels. Dat maakt het extra mooi. Tegelijkertijd mogen de hotelgasten geen last ondervinden. Daar ligt dus ook een uitdaging. Het is een prestige-aangelegenheid”, beaamt Teun de Koning van bouwbedrijf Liebregts. Het was zelfs een van de voorwaarden in de aanbestedingsprocedure: het bouwbedrijf moet goed kunnen omgaan met omgevingsfactoren, weet Kamphuis.

Veiligheid

Om de veiligheid tijdens het stormseizoen te garanderen wordt een tijdelijk veiligheidsduin voor de huidige kering gespoten. Boskalis gaat dat doen. Samenwerking is hierbij noodzakelijk, omdat Van den Biggelaar en Liebregts een deel van het duin die zij ontgraven, weer bij de tijdelijke veiligheidsduin storten. Het gaat om ongeveer 200.000 kuub duinzand.
Als Van den Biggelaar dan daadwerkelijk begint met de constructie zullen 25 bouwvakkers ‘bij nacht en ontij’ werken. Het plan ‘Dijk in duin’ wordt een zeewaartse duinverbreding van 42 meter waarbij een dijktalud in het duin wordt aangelegd. De hoogte van de dijk is minimaal 8,5 meter boven NAP en volgt de huidige duinhoogte. De kruin van de dijk – die 1100 meter lang is – is 5 meter breed. Het voorkeursalternatief ‘Dijk in duin’ zorgt ervoor dat de waterkering zeewaarts van de boulevard komt te liggen. Hierdoor ligt de boulevardbebouwing straks binnendijks. De oplossing maakt ruimte vrij voor nieuwe ontwikkelingen langs de boulevard, denkt Kamphuis.
“Begin oktober begint Boskalis met de tijdelijke voorziening”, zegt De Koning. “Daarna beginnen wij met het grondwerk en het zetten van de basaltblokken. In volgorde gaat het zo: we ontgraven de duincombinatie, er komt een steenbekleding en we leggen het zand terug.”

Ervaring

Op die manier klinkt het erg makkelijk, erkennen ook de twee medewerkers. “Het is een standaardconstructie. Maar vergis je niet: In Nederland zijn maar een paar bedrijven die dit kunnen maken. Als je zo’n dijk door een weinig ervaren bouwer laat maken, dan zijn de gevolgen niet te overzien”, waarschuwt Kamphuis. Volgens hem is Van den Biggelaar juist gespecialiseerd in deze bouwopdrachten. “Waterbouw is onze belangrijkste business. Daar komt echt heel wat bij kijken.”
En dan is er nog het logistieke en communicatieverhaal, vult De Koning aan. “Er moet een filterlaag komen van 30.000 ton basaltsplit. En 50.000 vierkante meter basaltonblokken. Dat zijn zeven vrachtwagens per uur die tussen de machines rijden. Er zijn afspraken gemaakt over de voorgeschreven routes.” Ook zijn er al tal van ‘bouwvergaderingen’ geweest voordat nog maar één schep de grond in is gegaan. “We hebben overlegd met strandtenthouders, hotels, gemeente en provincie. Iedereen zal denken: dat gebeurt overal. Natuurlijk: maar het is ook noodzakelijk om alles soepel te laten verlopen. Daar gaat veel tijd in zitten.”
Het eerste artikel verscheen op vrijdag 3 augustus.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels