nieuws

Hol en dol zorgen voor comfortabele buitenwegen

bouwbreed

Op smalle buitenwegen is een bermverharding van geperforeerde betonstenen geen overbodige luxe. Met name wanneer je moet uitwijken voor een tegenligger en je je niet voortbeweegt in een landbouwvoertuig of luxe terreinwagen. Voor een optimaal comfort moeten die bermstenen dan wel goed op hun plaats blijven liggen, bijvoorbeeld door het toepassen van hol- en dol-aansluitingen.

octrooi
nummer: 1032717
houders: H.Pannekoek, J.Bockhoven
uitvinders: H.Pannekoek, J.Bockhoven
Smalle, verharde wegen in de Nederlandse buitengebieden worden vaak geflankeerd door een bermverharding bestaande uit betonstenen met zogeheten ‘doorgroeigaten’. Ze worden grasblokken, graskeien, grasbetontegels of zelfs luilakbolletjes genoemd. Je kunt ze ook wel zien liggen in opritten voor garages of carports, en in een meer stedelijke omgeving als ventilatietegel bij bomen die zijn omsingeld door bestrating.
Als wegbermbekleding moeten de gebruikelijke losse blokken eigenlijk op de een of andere manier worden vastgezet aan elkaar, of aan de onderliggende laag geotextiel, om te voorkomen dat ze afschuiven. “De bekende (koppel)systemen zijn complex en daardoor kostbaar”, schrijven Pannekoek en Bockhoven in hun octrooi ‘Wegbermbekleding’. En ze vervolgen: “Nochtans kan het bij zettingen voorkomen dat de stenen in een richting dwars op de rijrichting kantelen en spleten creëren die een gevaar kunnen betekenen voor het verkeer.” Het octrooi gaat over een betonplaat van 80 bij 120 centimeter, die lijkt te bestaan uit afzonderlijke, in verband liggende betonstenen met doorgroeigaten. Zijdelingse uitsparingen en uitsteeksels zorgen voor hol- en dol-aansluitingen tussen de betonstenen onderling en tussen meerdere betonplaten. De voegen tussen de 12 centimeter dikke stenen op een plaat zijn maar 8 centimeter diep, zodat een vier centimeter dun randje beton resteert als overgang tussen de stenen. De uitvinders noemen dit “streefbreukplaatsen”.

Reep chocolade

Deze relatief zwakke plekken zijn vergelijkbaar met inkepingen op een reep chocolade of met de smalle gleuf op sommige medicijntabletten. Op deze manier kan de bermbekleding in de vorm van eendelige platen worden vervoerd en geplaatst. Als de geplaatste plaat onder grote verkeersbelasting zou breken, gebeurt dat vrijwel zeker langs de voorbereide groeven tussen de uitsparingen en uitsteeksels van de stenen. En omdat die stenen al met hol-en dol-aansluitingen in verband liggen, kunnen ze ook na de breuk niet wegschuiven. Geotextiel onder de bermbescherming zorgt er verder voor dat er geen losse stenen in de ondergrond kunnen wegzakken.
De Altena Groep van directeur/uitvinder H.Pannekoek brengt de bermbekleding op de markt onder de naam Rona Bermverbandblok. Het product wordt geleverd in pakketten met acht platen van 80 bij 120 cm. Hoewel dat inderdaad de eendelige platen met streefbreukplaatsen kunnen zijn uit het octrooi, gaat het in de praktijk meestal om machinaal te leggen delen van 80 bij 120 centimeter bestaande uit afzonderlijke, maar al wel in verband liggende betonstenen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels