nieuws

Bouw luchthaven Berlijn Brandenburg krijgt langzaam vaart

bouwbreed

De bouwactiviteiten op luchthaven Berlijn Brandenburg International raken op toeren. Een jaar na het slaan van de eerste paal zijn de uitgaven opgelopen tot 395 miljoen euro.

De lokale politici wrijven zich in de handen over het grote aandeel van de investeringen dat in de regio blijft. Van de 395 al aanbestede miljoenen is 285 miljoen euro in de lokale economie gevloeid. Het jarenlange ruziën met Hochtief en IVG (die beide na een toewijzing van het hoofdaannemerschap van de opdracht gehaald werden) wil iedereen vergeten. Evenals de in 2003 betaalde afkoopsom van 60 miljoen euro.
“De bouw van BBI is het belangrijkste infraproject voor de hele regio Berlin-Brandenburg”, zegt stadssenator Ingeborg Junge-Reyer. “BBI en omgeving zijn vanaf 2011 de stadspoort van onze metropool. Nu al zien we dat een nieuwe ontwikkelingsas ontstaat tussen de binnenstad van Berlijn en de toekomstige luchthaven. Het Zuidoosten is een van de strategische gebieden van de Berlijnse stadsontwikkeling”.
Sinds juli wordt op het 1470 hectare grote luchthaventerrein gebouwd aan het onderaardse spoorwegstation van BBI. Het complex dient tevens als fundament van de terminal.
Het station wordt 405 meter lang en 60 meter breed. Bahnhof BBI komt te staan op 236 betonnen palen, die tot 20 meter diep de bodem in worden geslagen. Na voltooiing van de funderingsarbeid begint het betonwerk voor de ruwbouw van het station. Medio 2008 zal het eerste 185 meter lange deel gereed zijn. De oplevering geldt als startschot voor de bouw van de bovengelegen terminal. De gehele ruwbouw van het spoorstation zal begin 2009 klaar zijn. In oktober al werd op het BBI-terrein de grootste betonfabriek van Europa geopend. Om de productiesnelheid te verhogen werden de installaties afgelopen zomer verder uitgebreid. Tot oplevering van BBI produceert de fabriek, die over een eigen spoorlijn beschikt, 3,4 miljoen ton beton.

Toren

In de loop van het jaar verrijst een 32 meter hoge toren die een uitstekend zicht zal bieden op de gevarieerde werkzaamheden bij de bouw van Berlijns nieuwe luchthaven. Vorig jaar al werden retentiebekkens aangelegd. De grootste heeft een opvangcapaciteit van 77.500 kuub water. Een randvoorwaarde van geheel ander kaliber betreft de aanleg van centrale terreinen voor de vlotte afwikkeling van de logistiek. Plaatsen worden ingericht om grootschalig vrachtwagens te parkeren, afval te verzamelen en containers op te slaan. De speciale bouwstraten hebben een lengte van 7,5 kilometer.
Als BBI in 2011 in gebruik komt, neemt door de (voorgenomen) sluiting van de vliegvelden Tempelhof en Tegel de capaciteit van de Berlijnse luchthavens in eerste instantie af.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels