nieuws

Basal op weg naareerste 120 miljoen

bouwbreed

Dyckerhoff Basal verwacht dit jaar 1 miljoen kuub transportbeton aan de man te brengen. De jaaromzet van de nieuwe Nederlandse onderneming voor mortel en toeslagstoffen wordt geraamd op 120 miljoen euro.

Moederbedrijf Dyckerhoff ziet over een breed front de afzet groeien. Alle Europese cementfabrieken draaien op volle toeren. Wegens de tekorten in Polen voert het concern cement aan uit Tsjechië. In de VS drukt de stagnerende woningbouw de vraag.
Ook de verkoop van beton verloopt voorspoedig. In alle regio’s neemt de vraag toe. In Duitsland wordt de nog steeds groeiende verkoop getemperd door eerdere successen.
Door het gunstige weer het eerste kwartaal konden bouwers werk naar voren halen. Geplande leveranties voor later dit jaar werden daardoor eerder geleverd.
In de eerste helft van het jaar groeide bij Dyckerhoff de afzet van cement met 12 procent tot 8,4 miljoen ton. In de cijfers zijn voor de eerste keer de resultaten van de Nederlandse dochter Dyckerhoff Basal meegeteld. Het bedrijf komt voort uit de per 1 januari ontvlochten Nederlandse Cement Deelnemingsmaatschappij, die gemeenschappelijk in handen was van Dyckerhoff en Heidelberg Cement. Dyckerhoff Basal zette in het eerste halfjaar van zijn bestaan een omzet neer van 68 miljoen euro.

Winst

De afzet van beton nam bij Dyckerhoff in de eerste zes maanden van het jaar met 35 procent toe tot 3,5 miljoen kuub. De omzet van het concern uit Wiesbaden steeg met 30 procent tot 810 miljoen euro. Voor het totale jaar wordt gerekend op zeker 1,5 miljard euro. In de eerste zes maanden verdubbelde de winst voor belastingen tot 138 miljoen euro.
In de meeste landen lukte het Dyckerhoff hogere afzetprijzen te bedingen. Het geld is vooral nodig om de gestegen energieprijzen op te vangen. In Duitsland werden de producten gemiddeld 8 procent duurder, in een land als Luxemburg slechts 2 procent.
Grote prijsverbeteringen realiseert Dyckerhoff in Midden- en Oost-Europa. Profiterend van de schaarste bleek in Rusland ruimte voor prijsverhogingen van 48 procent. In de Oekraïne zorgde het dure gas voor nieuwe records en schoten de prijzen van Dyckerhoff met 62 procent in de hoogte. In Polen (17 procent prijsstijging) en Tsjechië (3 procent) bleef de tegenslag voor de kopers beperkt. Ondanks de toenemende concurrentie in de Verenigde Staten wist Dyckerhoff in het land van Bush 6 procent meer te ontvangen voor zijn producten.
Van zijn 810 miljoen euro omzet verdient Dyckerhoff 71 procent van het geld buiten thuisland Duitsland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels