nieuws

Volgeschuimd ballastbed geeft spoor forse geluidsreductie

bouwbreed

PU-schuim kan goed gebruikt worden voor het stabiliseren van het ballastbed in spoorwegen. Dat levert niet alleen geluidsreductie op. Er hoeft ook minder onderhoud te worden gepleegd verwachten Duitse onderzoekers.

Door de ruimte tussen het grind vol te schuimen komen de stenen bij de passage van een trein minder in beweging. Volgens de Duitse onderzoekers van kunststofproducent Bayer en spooraannemer Frenzel-Bau kan daarom het regelmatige onderstoppen worden uitgesteld. Maar de eerste beweegreden was geluidsreductie. Nadat de techniek eerder al was uitgeprobeerd bij een overbodig stukje spoor bij het station van Bonn, behandelde Frenzel-Bau vorige maand een 300 meter lange sectie in het spoor tussen Hamburg en Hannover op een soortgelijke manier. Daar worden de komende tijd metingen uitgevoerd.
Met een speciale opstelling is het schuim vanaf het spoor in het ballastbed geïnjecteerd. Het treinverkeer hoefde daarvoor maar kort te worden stilgelegd. Na een paar uur was het schuim dat luistert naar de merknaam Durflex, voldoende uitgehard en mochten de treinen er weer overheen. Behalve Bayer en Frenzel betalen diverse Duitse ministeries mee aan de proef. De techniek lijkt bruikbaar bij zowel bestaand als nieuw spoor.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels