nieuws

Tuibrug Wesel krijgt gestalte

bouwbreed

Met inzet van zwaar materieel groeit de tuibrug over de Rijn bij de Duitse stad Wesel. De pyloon heeft inmiddels een hoogte bereikt van 110 meter. Twintig zware transportwagens werden ingezet om de mobiele kraan die de klus moest klaren, naar de oever van de rivier te brengen. Uiteindelijk zal de pyloon 130 meter de hoogte in priemen.

Met inzet van zwaar materieel groeit de tuibrug over de Rijn bij de Duitse stad Wesel. De pyloon heeft inmiddels een hoogte bereikt van 110 meter. Twintig zware transportwagens werden ingezet om de mobiele kraan die de klus moest klaren, naar de oever van de rivier te brengen. Uiteindelijk zal de pyloon 130 meter de hoogte in priemen.
De nieuwe Rijnbrug bij Wesel wordt gerealiseerd door een consortium van Donges Stahlbau uit Darmstadt en aannemer Hermann Kirchner (Bad Hersfeld). Opdrachtgever is de deelstaat Noordrijn-Westfalen. De in 2009 te openen verbinding zal de acht jaar na de Tweede Wereldoorlog gebouwde provisorische hulpbrug vervangen.
De brug bij Wesel krijgt een lengte van 772 meter. De aanbrug van 376 meter bestaat uit voorgespannen beton. Staalbouw wordt ingezet om te zorgen voor een vrije overspanning van de Rijn over een lengte van 335 meter. Alleen al de pyloon weegt 450 ton. De gebundelde tuikabels hebben een gewicht van 700 ton. In de bovenbouw is 5400 ton staal verwerkt.
Met de opdracht is een investering gemoeid van 50 miljoen euro. Van de brug zullen na de oplevering dagelijk 37.000 automobilisten gebruikmaken. Recente andere grote werken van Donges betreffen het Berlijnse hoofdstation Lehrter Bahnhof en de nieuwe beurs in Stuttgart.
Foto: APA/Sjef Prins

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels