nieuws

Steden pakken oude metrostations versneld aan

bouwbreed

Rotterdam en Amsterdam gaan versneld rookwerende maatregelen nemen in de oude ondergrondse metrostations. Aanleiding is een onderzoek in opdracht van Verkeer en Waterstaat waaruit blijkt dat de stations uit de jaren vijftig levensgevaarlijk zijn. Zowel Rotterdam als Amsterdam liet vrijdag in een reactie weten al enige tijd op de hoogte te zijn van het alarmerende rapport dat sinds augustus vorig jaar bij Verkeer en Waterstaat ligt en afgelopen week door staatssecretaris Huizinga naar de Tweede Kamer is gestuurd. Uit het rapport van onderzoeksbureau Peutz valt op te maken dat het slecht is gesteld met de brandveiligheid van de meeste ondergrondse metrostations. De stations voldoen in de verste verte niet aan de regels uit het Bouwbesluit en zijn er niet op berekend dat er bij een brand grote groepen mensen snel weg moeten kunnen. In de stations ontbreekt een brandcompartimentering waardoor de rook zich in een mum van tijd verspreidt en er zijn vaak te weinig en te smalle (vlucht)uitgangen. Volgens Peutz zullen in het scenario van een grote brand slechts 150 van 1700 aanwezigen veilig kunnen wegkomen.

Het rapport is voor de twee steden aanleiding om de renovatie van de metrostations met twee jaar te versnellen. Er moeten nu voor het begin van 2010 rookwarmte-afvoersystemen en rookschermen komen. “Dat zijn grote ingrijpende maatregelen. We moeten daarvoor slopen en breken”, aldus een Amsterdamse woordvoerder. Zijn Rotterdamse collega wijst erop dat er in de verouderde metrostations in reactie op het rapport direct al tijdelijke maatregelen zijn genomen, zoals de plaatsing van brandmeldinstallaties. Hoeveel de maatregelen gaan kosten, weten de woordvoerders nog niet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels