nieuws

Rol dakbedekking zorgt opnieuw voor paniek in metro Britse hoofdstad

bouwbreed

Metronet, de aannemerscombinatie die de Londense metro onder handen heeft, wordt achtervolgd door tegenslag. Na de enorme kostenoverschrijding, die al tot meer dan 3 miljard euro is opgelopen, heeft het bedrijf nu ook een ondergrondse ontsporing veroorzaakt die nog geen week na twee verijdelde aanslagen in de Britse hoofdstad tot grote paniek heeft geleid.

Metronet heeft toegegeven dat de ontsporing van een metro op de Central Line donderdagochtend is veroorzaakt door een rol dankbedekking die uit een opslagrek was losgeraakt.
De honderden passagiers in de getroffen trein dachten direct aan een nieuwe bomaanslag en raakten eerst in paniek, maar konden al snel door de kalm gebleven bestuurder gerust worden gesteld. Het duurde echter wel twee uur voordat de massaal uitgerukte brandweer alle passagiers van de getroffen trein en een daarachter rijdende metro door de tunnelbuizen naar buiten had geleid.

Veiligheid

Metronet heeft nog dezelfde dag alle soortgelijke materialendepots van de eigen bedrijven en onderaannemers nagekeken en daarbij geen verdere problemen ontdekt.
Volgens de bonden neemt het consortium de veiligheid niet ernstig genoeg. De bond van transportwerkers TSSA stelt dat hij al een paar keer heeft gewaarschuwd voor onveilige werkpraktijken langs de lijn waar de ontsporing zich heeft voorgedaan. Algemeen secretaris Gerry Doherty: “Iedereen praat steeds over de financiële problemen, misschien kunnen we de aandacht beter richten op de veiligheid.”
Het ongeval komt voor Metronet op een zeer ongelukkig moment. Het consortium is in een fel dispuut gewikkeld met opdrachtgever Transport for London over de kostenoverschrijding die nu al wordt geraamd op 3 miljard euro. Volgens Metronet komt dat vooral doordat TfL voortdurend nieuwe eisen stelt, maar de vervoersautoriteit zegt op haar beurt dat Metronet er een rommeltje van maakt en geen cent extra overheidsgeld krijgt.
Het geschil is nu voorgelegd aan de officiële arbiter voor het pps-contract, maar die verwacht zeker negen maanden nodig te hebben om de duizenden pagina’s dikke overeenkomst te kunnen beoordelen.
De twee bouwbedrijven in de combinatie, Balfour Beatty en WS Atkins, hebben inmiddels besloten hun belang in Metronet volledig af te schrijven. De grootste post, 180 miljoen euro, komt terecht bij technisch aannemer WS Atkins die daardoor de oorspronkelijke winst van 120 miljoen over het boekjaar tot 1 april ziet omslaan in een verlies van 60 miljoen.
Balfour Beatty zegt de schadepost van 150 miljoen euro met enkele eenmalige baten te kunnen compenseren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels