nieuws

NS wil bouwer Struktongraag binnenboord houden

bouwbreed

De NS voelt bitter weinig voor de verzelfstandiging of afstoting van Strukton. De spoorwegen houden het bouwbedrijf veel liever binnenboord.

Dat zegt NS-woordvoerder Ronald Stevens in reactie op berichtgeving gisteren in Cobouw .
In antwoord op kamervragen liet minister Bos (financiën) weten de strategie ten aanzien van Strukton te willen bespreken. De bewindsman lijkt daarbij voorstander te zijn van privatisering van het bouwconcern, dat volledig in handen is van de NS. “Wij zien Strukton als een waardevolle bijdrage van de NS en willen het bouwbedrijf dan ook graag behouden als onderdeel van de Spoorwegen”, benadrukt Stevens echter.
De NS is het volledig met de minister eens dat de ontwikkeling van Strukton niet ten koste mag gaan van de continuïteit van de Spoorwegen. Volgens Stevens gebeurt dat ook niet. “Zoals Bos zegt is het op tijd veilig en comfortabel vervoeren van reizigers via aantrekkelijke stations onze kernactiviteit. Wij waken ervoor dat die in gevaar komt.”
Volgens Stevens zijn er Kamervragen gesteld naar aanleiding van een overname van Strukton in Noorwegen. De aannemer lijfde daar spoorbouwer Jernbaneservice in. “Er is in de railinframarkt sprake van internationalisering. Dat is duidelijk. Maar deze overname van 4 miljoen euro is niet bepaald gigantisch te noemen. Dat neemt niet weg dat we bij overnames van Strukton altijd naar de risico’s kijken. We zullen geen rare dingen doen. Strukton moet evenwel de ruimte hebben om in de railinfra en de bouw uit te breiden. Maar nogmaals: de NS mag er niet onder leiden.”

Afdwingen

Wanneer minister Bos met de NS om de tafel wil gaan zitten is niet bekend. Of hij koste wat kost de verzelfstandiging van Strukton wil afdwingen, is eveneens onduidelijk.
Strukton wil zich niet mengen in de discussie over zijn zelfstandigheid, ook al heeft het concern in het verleden herhaaldelijk aangegeven op eigen benen te willen staan. De Utrechtse aannemer heeft zich ten doel gesteld om tot de drie grootste bouwondernemingen van het land te behoren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels