nieuws

Bos dringt bij NS aan op privatisering Strukton

bouwbreed

Minister Bos (financiën) gaat bij de Nederlandse Spoorwegen aandringen op de verzelfstandiging van bouwconcern Strukton. Dat valt op te maken uit antwoorden van de bewindsman op vragen van VVD-Kamerlid Paul de Krom.

De NS is volledig eigenaar van Strukton. Volgens Bos moeten de Spoorwegen zich als staatsbedrijf echter primair richten op “het op tijd veilig en comfortabel vervoeren van reizigers via aantrekkelijke stations.”
Andere initiatieven behoren in zijn ogen niet tot de kernactiviteiten van de NS en zouden daarom moeten worden afgestoten. De minister zal met de NS-top in overleg treden over “de strategie ten aanzien van Strukton”, zo laat hij weten.
De Utrechtse aannemer wil op termijn uitgroeien tot een van de drie grootste bouwonderneming van Nederland. Het bedrijf lijfde daartoe recent installatieconcern WorkSphere en wegenbouwer Reef in. Ook verwierf het belangen in België, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Italië en Duitsland.
Topman Gerrit Witzel gaf al eerder aan dat Strukton in eigen land tegen grenzen aanloopt. Dat geldt vooral voor de railinfra-divisie. Om mee te blijven spelen is uitbreiding in het buitenland noodzakelijk geworden.
Uit de antwoorden van Bos blijkt echter dat Strukton vooralsnog aan de leiband van de Staat loopt. De kooplustige bouwer moet zich in het buitenland beperken tot ondernemingen met een beperkte omvang. Op die manier wil de minister de risico’s voor het Rijk indammen.
“Bij buitenlandse overnames worden de financiële risico’s beperkt tot de betaalde overnameprijs”, aldus Bos. “De commerciële risico’s zijn soortgelijk als die van de Nederlandse activiteiten. Daarbij kan gedacht worden aan het sluiten van contracten, reputatieschade, kostenbeheersing, stagnatie van de markt en de tijdigheid van oplevering.”

Voorstander

Strukton heeft in het verleden herhaaldelijk aangegeven voorstander te zijn van privatisering. In 2001 hielden de Nederlandse Spoorwegen een fusie van het bouwconcern met Heerema nog tegen. De laatste maanden wordt druk gespeculeerd over een fusie tussen Ballast Nedam en Strukton. Die is alleen mogelijk als het Utrechtse bouwbedrijf op eigen benen staat.
Woordvoerder Youssef Eddini van Strukton benadrukte gisteren dat de bouwonderneming zelf niet beslist over zijn zelfstandigheid. “Dat is een zaak van de Nederlandse Spoorwegen.” De NS was niet in staat om voor het sluiten van deze krant te reageren.
Met een omzet van 955 miljoen euro is Strukton momenteel de zevende aannemer van Nederland. Het gat met de nummer drie op de lijst, Heijmans, bedraagt nog altijd 2 miljard euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels