nieuws

Symboolpolitiek helpt Hollandse Brug niet verder

bouwbreed

Als je er kunststof profielen op legt, kan het bestaande dek van de Hollandse Brug gewoon blijven zitten. Een veel goedkopere oplossing voor het probleem met de teruggelopen voorspanning, vinden de ZuidKoreaanse hoogleraar Sung Woo Lee en zijn Nederlandse pleitbezorger Jaap Ketel. “Rijkswaterstaat bedrijft symboolpolitiek”

“Onzin”, repliceert Jaap Ketel op de bevinding van Rijkswaterstaats alliantiemanager Pim van Schaijk dat een kunststof brugdek voor zwaar verkeer op dit moment nog een stap te ver is. De secretaris van de internationale pultrudersvereniging Cobrae vindt het herstel van de Hollandse Brug een uitgelezen kans voor de grootschalige toepassing van kunststof, zodat er een grote sprong kan worden gemaakt binnen de civiele techniek.
Op aandringen van Ketel werkt de Zuid-Koreaanse hoogleraar Sung Woo Lee momenteel een gespecificeerde offerte uit voor een hersteloperatie van de Hollandse Brug, waardoor die weer vijftig jaar meekan. De offerte valt binnenkort op het bureau van het projectbureau van Rijkswaterstaat en aannemer Strukton.
Voor zo’n 2,5 miljoen euro kunnen de 20 centimeter hoge pultrusieprofielen volgens Ketel ondersabeld en wel op de Hollandse brug zitten. Daar komen dan nog de kosten bij voor het wegfrezen en opnieuw aanbrengen van het asfalt en de verkeersgeleidende maatregelen. Per saldo rest een bedrag dat een fractie is van de tientallen miljoenen die Rijkswaterstaat nu zal uitgeven.
Ketel: “Geld speelt bij de hele operatie duidelijk geen rol. Snelheid is het parool, maar daarbij wordt voor een belangrijk deel ook symboolpolitiek bedreven. Na de bouwvak moet er actie zijn langs de brug, om het publiek het gevoel te geven dat eraan gewerkt wordt.
Lee kan weliswaar ook snel leveren, maar er moet eerst het nodige werk in Korea plaatsvinden voordat er langs de brug iets zichtbaar wordt. Voor de fabricage van de benodigde 10.000 vierkante meter heeft hij twee maanden nodig en daar komen nog een paar weken bij voor het transport over zee. Voor de montage is per brughelft zo’n zes weken nodig. Al met al kan de brug dan eind van dit jaar weer in gebruik zijn voor al het verkeer, meent Ketel.
Grootste voordeel van deze herstelvariant is volgens Ketel dat het riskante inzagen en verwijderen van het oude dek, van onderaf, niet nodig is. De kunststofplaten leveren extra sterkte aan het verzwakte dek. De voorspanning die volgens onderzoek van TNO is teruggelopen, hoeft dus ook niet te worden doorgesneden, waardoor er geen herverdeling van krachten in de constructie plaatsvindt.
Van Schaijk van de Bouwdienst geeft toe dat het van onderaf verwijderen van het oude dek een van de lastigste opgaven is uit de herstelmethode. Maar niet onoplosbaar, aldus de alliantiemanger. Op een ponton moet een forse staalconstructie worden geplaatst vanwaar het dek van onderaf wordt afgeschoord. Dan kan het inzagen beginnen. Zodra een paneel is losgezaagd, wordt het voorzichtig neergelaten en kan worden begonnen met het volgende deel. Van Schaijk: “Er moet nog het nodige worden geoptimaliseerd, maar het is allemaal uitvoerbaar. Alle geluiden ten spijt dat de Bouwdienst nog tal van andere opties zou bestuderen en allerlei contra-expertises laten uitvoeren, gaan we op de ingeslagen weg verder.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels