nieuws

Rijkswaterstaat zoekt nieuw type medewerker

bouwbreed

Een nieuwe werkwijze vraagt om een nieuw type medewerker. Nu Rijkswaterstaat meer en meer taken aan de markt overlaat, zit de organisatie te springen om inkoop- en contractjuristen, projectleiders en financieel specialisten. De overheidsdienst grijpt de open dag van morgen aan als middel om zichzelf als werkgever op de kaart te zetten.

Zeshonderd vacatures heeft Rijkswaterstaat per jaar, verdeeld over de verschillende regio’s en met het zwaartepunt in de Randstad. “Op een totaal van zo’n 9000 medewerkers is dat nog niet echt dramatisch”, vinden Esther van de Wouw, adviseur Human Resources, en communicatieadviseur Karen de Boer. “Je hebt te maken met interne doorstroom dus een bepaald aantal vacatures hebben we altijd. Maar het tekort aan mensen, waar overigens ook de opdrachtnemers mee kampen, is zeker een risico.”
Bij de recente afslankoperatie van Rijkswaterstaat is het aantal medewerkers van 11.300 naar het huidige 9000 gegaan. De overgang naar een werkwijze waarbij steeds meer zaken aan de markt worden overgelaten, zorgt echter voor een nieuw soort vacatures en de behoefte een nieuw type medewerker. “We werken nu veel publieksgerichter”, licht Van de Wouw toe. “Daarnaast zijn functies als ontwerper helemaal verdwenen binnen Rijkswaterstaat. In plaats daarvan hebben we juristen nodig en financieel specialisten. De opleidingen spelen hier echter nog niet voldoende op in. We merken dat de kennis over bijvoorbeeld nieuwe contractvormen ontbreekt bij net afgestudeerden. Daarom zijn we ook hard aan het nadenken over het intern opleiden van mensen. Inmiddels hebben we afspraken lopen met onder andere Nijenrode.”

Kennismaken

Zaterdag zet Rijkswaterstaat op 33 plekken in het land de deuren open. Het publiek kan kennis maken met projecten zoals de Maeslantkering, de verbreding van de A2 bij Utrecht, de aanleg van de A37 bij Hoogeveen en het sluiscomplex in het Limburgse Heel. De wervingscampagne krijgt tijdens de open dag extra aandacht: op iedere locatie presenteert een medewerker een top vijf van vacatures in de betreffende regio en beantwoordt vragen over het werken bij Rijkswaterstaat. “We hebben niet de illusie dat we mensen meteen een functie kunnen aanbieden”, relativeert Van de Wouw. “Het gaat ons er meer om kennis te maken met ge ï nteresseerden, zowel starters als de mensen die toe zijn aan een tweede of derde stap in hun loopbaan, en hen duidelijk te maken wat Rijkswaterstaat allemaal doet. Dat is namelijk niet voor iedereen even duidelijk. Bij studenten merken we vaak dat ze geen idee hebben van het feit dat ze ook bij ons projectleider kunnen worden.”

Eigenschappen

In de nieuwe imago- en pr-campagne richt Rijkswaterstaat zich vooral op die eigenschappen waarmee ze zich onderscheidt van andere overheidsdiensten. “Dat is vooral het concrete, tastbare karakter van ons werk”, legt De Boer uit. “Ook de maatschappelijke relevantie van onze projecten is heel groot, maar dat geldt voor meerdere diensten. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat heel direct contact met de gebruikers.” De vaak langdurig afgesloten wegen die bij weggebruikers voor veel irritatie zorgen, zijn dan ook lastig voor het imago van Rijkswaterstaat, geven Van de Wouw en De Boer toe. “Informatievoorziening is dan extra belangrijk. Natuurlijk is het vervelend, maar we moéten de wegen onderhouden. En als het klaar is, heeft iedereen er weer profijt van. Veel mensen ergeren zich bij het zien van een wegafzetting waarachter niet gewerkt wordt. Een tekstkar neerzetten met de uitleg dat het asfalt daar aan het drogen is, helpt al.”
Loopbaantrajecten, traineeships, het bieden van zo goed mogelijke arbeidsvoorwaarden, een financiële beloning voor medewerkers die een nieuwe collega weten te werven; geen middel is Rijkswaterstaat vreemd. Ook Second Life, Hyves en andere moderne digitale kanalen “hebben de aandacht”. Toch laat Van de Wouw zich niet gek maken. “Natuurlijk kijkt tijdens carrièredagen iedereen bij elkaar in de stand om in de gaten te houden wat voor glossy folder de buurman heeft. Zeker in de strijd om jongeren gaat het er best fel aan toe. Sommige bedrijven halen bezoekers op en brengen ze met de auto naar de carrièrebeurs, terwijl ze onderweg al een filmpje van het bedrijf te zien krijgen. Wij zijn daar wat terughoudender in. Wij geven immers belastinggeld uit.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels