nieuws

Hollandse B r ug met kunststof snel sterk

bouwbreed

Versterkt met kunststof profielen zou de Hollandse Brug weer decennialang mee kunnen. En dat tegen een fractie van de kosten die Rijkswaterstaat nu uittrekt voor het herstel. Dat meent de Zuid-Koreaanse hoogleraar prof. Sung Woo Lee die in zijn vaderland onlangs een vergelijkbare brug opleverde.

De Zuid-Koreaanse civieltechnicus bezocht de Hollandse Brug twee weken geleden op uitnodiging van aannemer Strukton. Lee maakte toen een tussenstop op Schiphol tijdens de terugweg naar huis na een bezoek aan een congres in de Verenigde Staten waar hij had gesproken over zijn Noolcha Bridge.
Net als de Hollandse Brug bevat die vrij hoge betonnen liggers met grote vrije velden daartussen. Ook met zijn breedte van 30 en lengte van 300 meter lijkt hij op de Hollandse Brug. Sinds mei wordt de constructie bereden door vrachtwagens met zwaarbeladen containers onderweg naar of van de haven in het zuidoosten van Korea.
Bijzonder aan de Noolcha brug is dat het dek bestaat uit gepultrudeerde kunststofprofielen, die met een soort messing-groefprofiel in elkaar vallen. Ze zijn met bouten verankerd op de betonnen liggers. Volgens Lee zou op die manier ook de Hollandse Brug kunnen worden versterkt. In dat geval kunnen de planken gewoon op het oude dek worden gemonteerd. Het gaat er immers om de krachten van zware vrachtwagens te spreiden; de betonnen liggers zelf zijn, zoals Rijkswaterstaat ook voortdurend roept, sterk genoeg. Ondersabeling van de kunststof planken met krimparme mortel moet piekspanningen voorkomen.
Alliantiemanager Pim van Schaijk van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat bevestigt het recente bezoek van Lee aan de Hollandse Brug, al was hij er zelf niet bij. Volgens hem werd de Koreaanse hoogleraar vooral geraadpleegd door Strukton om een tijdelijke oplossing te vinden voor het vrachtverkeer. Met de kunststof pultrusieprofielen van Lee zouden de vrachtwagens snel weer over de brug kunnen rijden terwijl er wordt gewerkt aan een definitieve oplossing voor de problemen met de teruggelopen voorspanning. Maar de variant is afgeschoten omdat de platen de noodzakelijke brandveiligheidscertificaten misten voor gebruik in Europa. Een definitief dek van kunststof is volgens Van Schaijk een paar bruggen te ver. Zo ver is de civiele techniek simpelweg nog niet.
Op pagina 9:
Symboolpolitiek helpt Hollandse Brug niet verder

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels