nieuws

Grote schepen verhogen prijs bouwstoffen

bouwbreed

Gebrek aan kleine schepen drijft de prijzen van beton en asfalt sterk op. De bouwstoffenhandel ziet zich gedwongen te investeren in extra overslagcapaciteit.

Niet de grondstoffen zelf maar vooral de logistieke problemen, veroorzaken volgens directeur Gerrit Jan Heijting van Devo Bouwstoffen de huidige explosieve kostengroei. De prijzen zijn met 7 tot 15 procent omhoog geschoten. En dat omdat door de schaalvergroting steeds meer rijnschepen niet meer bij de centrales aan de kade kunnen komen.
Voor de kleine schepen van zo’n 3000 ton, waarmee vroeger veel werd gevaren, was aanmeren diep in het binnenland geen probleem. De boten voeren direct naar de plaats van levering. Tegenwoordig moeten de grondstoffen steeds vaker van grote op kleinere schepen worden overgeladen. “Om de kosten beperkt te houden, proberen we onze vracht zo veel mogelijk op de afnemende groep kleine schepen te krijgen”, schetst Heijting de reactie van zijn bedrjif op de veranderende omstandigheden. Tevens investeert Devo Bouwstoffen, de toeleverancier is op jaarbasis goed voor 25 miljoen euro omzet, zelf in kleine schepen van zo’n twee ton.

Overslagplaats

Heijting studeert momenteel op de bouw van een overslagplaats aan de Rijn met een capaciteit van tussen de 150.000 en 200.000 ton.
De gestegen vraag uit de markt naar bouwgrondstoffen, zoals bij staal is gebeurd door de bouwwoede van China, heeft volgens Heijting nauwelijks invloed op de grondstofprijs voor beton en asfalt. “Indirect, bijvoorbeeld omdat de bouw van schepen duurder wordt en de brandstofprijzen stijgen, is er wel enig effect. Maar de prijzen van onze grondstoffen zijn jarenlang met niet meer dan de inflatie gestegen.”

Financiering

De schippersvereniging Schuttevaer bevestigt de zorgen van Devo Holding. “Grote schepen brengen meer op. Daardoor is het moeilijk een klein schip gefinancierd te krijgen”, licht Lisette Booij van de belangenorganisatie de problematiek toe. Daarbij speelt mee dat mensen die een klein schip willen kopen, anders te werk gaan dan hun branchegenoten met grote schepen. “De kleine schippers werken hun businessplan niet altijd tot in detail uit waardoor banken niet makkelijk geld lenen.”
Booij adviseert bedrijven die afhankelijk zijn van kleine schepen zelf te investeren in een vloot. “Knap de motoren op en je kunt weer een hele tijd verder. Het casco van een schip gaat zo honderd jaar mee.”
Het verdwijnen van de kleine binnenschepen is volgens Booij moeilijk in cijfers uit te drukken. “Eind dit jaar wordt een rapport gepubliceerd waarin precieze getallen staan.” Statistieken laten zien dat het gemiddelde tonnage van de Europese binnenvaart sinds de eeuwwisseling met meer dan 10 procent is gestegen naar zo’n 2300 ton.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels