nieuws

Fabrikanten verdeeld over hybride machines

bouwbreed

De grote materieelfabrikanten blijken verdeeld over de vraag wanneer hybride machines rendabel genoeg zijn om op de markt te brengen. Terwijl in de auto-industrie de ene na de andere fabrikant met een hybride model komt, lijken de meeste bouwmachinefabrikanten voorlopig de kat uit de boom te kijken.

Volvo lijkt het verst gevorderd met plannen om bouwmaterieel uit te rusten met een elektrisch systeem dat de dieselmotor bijstaat om zodoende een brandstofbesparing te verwezenlijken die kan oplopen tot wel vijftig procent.
De Zweden kondigden onlangs aan dat ze denken al in 2009 een compleet hybride wielladerprogramma aan te kunnen bieden. Ook Komatsu heeft vergevorderde plannen om graafmachines op die manier zuiniger en milieuvriendelijker te maken. Volvo investeert daarnaast ook fors in motoren op biodiesel.
De hoogste baas van Volvo Construction Equipment, Tony Helsham, meldde onlangs in een persverklaring dat “het concern Volvo al sinds 1995 onderzoek doet naar zuiniger motoren. Het is een initiatief van de gehele Volvo-groep en we hebben daardoor en flinke voorsprong op anderen. Om concurrerend te kunnen werken heb je grote aantallen nodig. Daarom is ons doel een brede range van hybride Volvo-producten te ontwikkelen waarmee iedere divisie zijn voordeel kan doen.”
Niet iedereen is echter zo overtuigd. New Holland presenteerde vorig jaar al een prototype van een hybride graafmachine, maar laat nu weten dat de kosten van een lang werkende accu zo hoog zijn dat het in productie nemen van de machine voorlopig niet rendabel is. Bouwmachine-directeur Franco Fenoglio laat per e-mail weten dat “andere producten van de Fiat-groep voorrang krijgen. Voor bouwmaterieel is de hybride technologie simpelweg te duur. We hebben nu vier testmodellen van hybride graafmachines aan het werk en die zijn onrendabel.”

Testen

Ook de drie grootste fabrikanten v an bouwmaterieel ter wereld – Caterpillar, Liebherr en Terex – lieten kort geleden weten dat ze niet geloven dat de techniek van twee aandrijfsystemen nu al rendabel is. Mia Karlsson van het Caterpillar-hoofdkantoor in Geneve: “Wij testen op dit moment machines die volledig elektrisch worden aangedreven en we vermoeden dat dit uiteindelijk een betere oplossing is dan de combinatie elektrisch-diesel.”
Jim Owens, directeur van Caterpillar, verwoordt het anders: “Ik wil niet de illusie wekken dat we achter anderen aanlopen. Maar we gaan dit pas serieus nemen als de vraag uit de markt er is. En dat is nu nog niet het geval.”
Hoogste baas van de Amerikaanse opkoopmoloch Terex heeft een andere motivatie om voorlopig niet in hybride techniek te investeren. “We stellen ons voorlopig op het standpunt ‘wait and see’.”
Liebherr ten slotte laat via een woordvoerder weten wel overwogen te hebben hybride motoren te gaan testen maar dat het concern voorlopig inzet op het door het bedrijf ontwikkelde ‘Regeneration Plus’-systeem waarbij energie die wordt opgewekt uit de beweging van de graafarm wordt gebruikt om andere onderdelen aan te drijven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels