nieuws

Baanwerker zag nachtelijke trein niet aankomen

bouwbreed

Het ongeluk waarbij in oktober in Rotterdam een baanwerker om het leven kwam, is te wijten aan het negeren van veiligheidsvoorschriften. Dit blijkt uit een rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).

De veiligheidsman stond net na middernacht op de uitkijk om een monteur te waarschuwen voor aankomende treinen. De monteur was bezig met het plaatsen van een wisselklem in wissel 965 op het emplacement met negen sporen bij het Feyenoord-stadion. Het ongeval gebeurde op het moment dat maatregelen werden getroffen om de sporen waaraan later die nacht moest worden gewerkt, buiten dienst te nemen en te beveiligen. De machinist van een internationale trein merkte de baanwerkers pas laat op waardoor zijn rem-actie vergeefs was.
Het slachtoffer zag de trein, die 127 kilometer per uur reed, niet aankomen en werd aangereden terwijl hij met één been tussen de rails stond. De monteur sprong net op tijd weg en bleef ongedeerd. De veiligheidsman bezweek onderweg naar het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Uit het onderzoek van de inspectie blijkt dat vele handelingen en activiteiten worden gepland om werkzaamheden aan het spoor veilig te kunnen uitvoeren. De inspectie noemt het “uiterst triest” dat juist bij het treffen van maatregelen om de werkzaamheden veilig uit te voeren een dodelijke aanrijding plaatsvindt.” Om 0.16 uur waren vijf van de negen sporen buiten dienst.
Het slachtoffer was een ervaren werknemer van S-Rail, ingeleend door VolkerRail Constructing. De IVW vermoedt dat hij de trein over het hoofd heeft gezien door een samenloop van omstandigheden.

Zicht

Ter plaatse is veel kunstverlichting en herrie van snelwegen. De weersomstandigheden (droog maar bewolkt) waren niet ideaal voor goed zicht op het spoor. Volgens de richtlijn moest de trein op 1100 meter van de werkplek waarneembaar zijn. Dat had 30 seconden tijd gegeven bij de geldende maximum snelheid van 130 kilometer per uur.
Volgens het ‘voorschrift veilig werken’ mogen baanwerkers tussen zonsonder- en zonsopgang helemaal niet werken met persoonlijke waarneming. Dit voorschrift verving in de zomer van 2006 de regels uit 2004. ProRail had de aanpassing bekendgemaakt via internet, maar zij was nog niet goedgekeurd door de raad van bestuur van ProRail.
Aannemer VolkerRail dacht dat het nieuwe voorschrift nog geen geldingskracht had. Ten tijde van het fatale ongeval was volgens de inspectie dan ook sprake van een “overgangssituatie”. De IVW heeft wat dit betreft kritiek op zowel ProRail als VolkerRail. Beide moeten binnen een maand schriftelijk aangeven hoe ze het beter gaan doen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels